AKTIVITET

Rejser med håb

Eleverne udforsker eksempler på løsninger til bæredygtig turisme og kombinerer elementer fra disse til at komme med bud på klimavenlige turisme tiltag.

Intentionen er, at eleverne får øje på små greb, der kan gøre en stor forskel for fremtidens turisme.

1

Tal kort med klassen om, hvordan turisme kan påvirke klimaet negativt.  Invitér eleverne til at byde ind med deres bud.

2

I grupper går eleverne på opdagelse i nogle af de kreative og håbefulde løsninger, der allerede findes ved at læse inspirationskortene Håbefulde turismevirksomheder. Print og klip evt. kortene ud, så eleverne kan trække og læse dem en af gangen. Eleverne kan bruge kortene som afsæt for yderligere undersøgelser ved at søge på internettet.

3

Grupperne noterer nyskabende elementer, som de kan få øje på i de håbefulde løsninger, på arbejdsarket Fremtidspuslespil. Et element per puslespilbrik.

4

Med metoden Brainstorm finder eleverne på flere flere idéer til at gøre turisme mere bæredygtigt – og tilføjer dem til arbejdsarket Fremtidspuslespil.

5

Eleverne klipper puslespilbrikkerne ud og vender dem med forsiden nedad på bordet. Med metoden Idéhacking vender eleverne på skift to tilfældige puslespilbrikker, der giver idéer til mulige nye og banebrydende turismeløsninger. Eleverne noterer kombinationerne.

6

Eleverne vælger 3-5 kombinationer, som har potentiale, og som de er nysgerrige på. Med metoden Værdikompasset vurderer de i deres grupper i fællesskab de forskellige bud ud to af følgende kategorier:

  • Velkendt/nyskabende
  • Lille / stor værdi for klimaet
7

Eleverne vælger en idé/kombination, som de vil arbejde videre med. Kan de ikke blive enige kan de bruge metoden Opløbsafstemning (Run-Off Voting).

8

Med metoden Prototyping bygger de en model af deres idé med LEGO-klodser, modellervoks eller lignende.

9

Med metoden Cafépræsentation præsenterer grupperne deres prototype på fremtidens turismeløsning for hinanden. En eller to fra gruppen bliver ved bordet og præsenterer, mens de andre går rundt til de andre borde og lytter. De elever, der præsenterer, bytter roller med en eller to fra deres gruppe midtvejs, så de også får mulighed for at opleve, hvad et udvalg af de andre grupper har fundet på.

10

Markér når tiden er gået. Eleverne returnerer til deres gruppe og deler deres oplevelser med hinanden. De reflekterer bl.a. over om der var noget fra de andre grupper, der inspirerer dem i forhold til deres egen løsning.

11

Saml op med eleverne i klassen og få dem til at sætte ord på, hvilke muligheder og håb, de har fået øje på i forhold til at gøre turisme og ferierejser mere bæredygtige.

Didaktiske fif:

  • Hver gruppe kan få tildelt et inspirationskort en håbefuld turismeløsning, som de går særligt i dybden med – og som de præsenterer for de andre.
  • Har eleverne arbejdet med Værdikompasset tidligere, kan de også selv vælge de kriterier, som de vil udvælge deres idé ud fra – evtr. ud fra en liste af mulige forslag. Det kan fx. være:
    • Let/Svær at gennemføre
    • Dyr/billig at gennemføre
    • Til glæde for få/mange
  • Har eleverne har brug for, at aktiviteten er mere stilladseret, kan de få en mere specifik udfordring, som de skal lave en løsning til. Det kan fx være:
    • Udvikl en løsning til et øsamfund, der langsomt forsvinder i havet pga vandstigninger.
    • Udvikl en løsning til en turistattraktion, der er overrendt.
    • Udvikl en løsning til den klimabevidste familie, der ønsker at holde ferie i Sydeuropa.
  • Udvid evt. aktiviteten ved at lade eleverne udarbejde en salgsbeskrivelse/annonce (dansk) og et budget (matematik) for deres løsning.
Tags: Bæredygtig turisme
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 75-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • LEGO-klodser, modellervoks eller lignende
  • Evt. sakse

METODER:

RESSOURCER: