AKTIVITET

Photoview – turisme

Eleverne ser fotos af forskellige klimaudfordringer i forhold til turisme. De forholder sig til dem og formulerer undringsudsagn og spørgsmål.

Intentionen er at engagere eleverne og vække deres nysgerrighed i forhold til klimaudfordringer ved turisme.

1

Vis inspirationskortene Turismebilleder for klassen og anvend metoden Undringsudsagn. Hver elev noterer i stilhed deres undringer og tanker omkring turisme på arbejdsarket Mine undringer.

2

Eleverne omformulerer individuelt deres undringsudsagn til spørgsmål. Gerne så mange spørgsmål som muligt til hvert udsagn.

Eksempler på spørgsmål:

  • Hvad skyldes masseturisme? 
  • Hvorfor rejser vi?
  • Hvor meget CO2 udleder en familie på en charterferie til Mallorca? 
  • Hvor tit rejser jeg egentlig?
3

I grupper forsøger eleverne at besvare spørgsmålene en efter en med den viden, de har om turisme på arbejdsarket Mine undringer.

4

Hæng alle de spørgsmål, som grupperne ikke kan besvare fuldt ud, op på klassens fælles Spørgsmålsvæg. Spørgsmålene kan være udgangspunktet for klassens videre undersøgelser.

Didaktiske fif:

  • Inspirationskortene med turisme fotos kan også printes og udlevere som sæt til hver af grupperne.  
  • Har klassen brug for inspiration eller støtte til at finde på spørgsmål, så udlevér inspirationskortene Undersøgelsesspørgsmål til turisme.
  • Udvid evt. aktiviteten med et danskfagligt perspektiv, hvor klassen forholder sig til afsender-modtager forhold, og hvad fotografen ønsker at formidle med sit billede (budskab).
Tags: Overturisme, CO2-udledning
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 20-30 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: