AKTIVITET

Photoview – transport

Eleverne ser fotos af forskellige klimaudfordringer i forhold til persontransport. De forholder sig til dem og formulerer undringsudsagn og spørgsmål.

Intentionen er at engagere eleverne og vække deres nysgerrighed i forhold til klimaudfordringerne ved transport.

1

Vis billedeserien Transportbilleder for klassen og anvend metoden Undringsudsagn. Hver elev noterer i stilhed deres undringer og tanker omkring transport på arbejdsarket Mine undringer.

2

Eleverne omformulerer deres undringsudsagn til spørgsmål. Gerne så mange spørgsmål som muligt til hvert udsagn.

Eksempler på spørgsmål:

  • Hvad er transport?
  • Hvorfor transporterer vi os? 
  • Hvor meget CO2 udleder en familie på en charterferie til Mallorca? 
  • Hvor tit rejser min familie og jeg egentlig?
3

I grupper forsøger eleverne at besvare spørgsmålene med den viden, de har om transport indtil nu ved at bruge arbejdsarket Mine undringer

4

Eleverne hænger de spørgsmål, som de ikke kan besvare fuldt ud, op på klassens fælles Spørgsmålsvæg 

Didaktiske fif:

  • Har klassen brug for inspiration til at finde så mange spørgsmål om transport som muligt, så udlevér inspirationskortene Undersøgelsesspørgsmål til transport
  • Spørgsmålene på Spørgsmålsvæggen kan danne afsæt for klassens videre undersøgelser. 
  • Udvid evt. aktiviteten med et danskfagligt perspektiv, hvor klassen forholder sig til afsender-modtager forhold, og hvad fotografen ønsker at sige med sit billede (budskab).
Tags: Klimabelastning
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 20-30 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: