AKTIVITET

Photoview med tøj

Eleverne ser fotos af forskellige klimaudfordringer i forhold til tøjforbrug og modeindustrien. De forholder sig til dem og formulerer undringsudsagn og spørgsmål.

Intentionen er at engagere eleverne og vække deres nysgerrighed i forhold til klimaudfordringerne ved tøj.

1

Vis Tøjbilleder for klassen – en ad gangen. Med metoden Undringsudsagn noterer hver elev i stilhed deres undringer og tanker omkring tøj på arbejdsarket Mine undringer.

2

Eleverne omformulerer deres undringsudsagn til spørgsmål. Gerne så mange spørgsmål som muligt til hvert udsagn.

Eksempler på spørgsmål:

  • Hvor forsvinder tøj hen, når det bliver smidt ud?
  • Hvor meget tøj har jeg egentlig?
  • Har vi brug for al den tøj?
  • Hvorfor køber vi tøj?
3

I grupper forsøger eleverne at besvare spørgsmålene en efter en med den viden, de har om tøj på arbejdsarket Mine undringer.

4

Hæng alle de undrende spørgsmål, som grupperne ikke kan besvare fuldt ud, op på klassens fælles Spørgsmålsvæg. Spørgsmålene kan være udgangspunktet for klassens videre undersøgelser. 

Didaktiske fif:

  • Har klassen brug for inspiration til at finde så mange spørgsmål om tøj som muligt, så udlevér inspirationskortene Spørgsmål til tøj
  • Udvid evt. aktiviteten med et danskfagligt perspektiv, hvor klassen forholder sig til afsender-modtager forhold, og hvad fotografen ønsker at sige med sit billede (budskab).
Tags: Tøjproduktion, tøjforbrug, tøjaffald
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 20-30 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: