Eleverne ser fotos af forskellige klimaudfordringer i forhold til tøjforbrug og modeindustrien. De forholder sig til dem og formulerer undringsudsagn og spørgsmål.
Intentionen er at engagere eleverne og vække deres nysgerrighed i forhold til klimaudfordringerne ved tøj.
Vis Tøjbilleder for klassen – en ad gangen. Med metoden Undringsudsagn noterer hver elev i stilhed deres undringer og tanker omkring tøj på arbejdsarket Mine undringer.
Eleverne omformulerer deres undringsudsagn til spørgsmål. Gerne så mange spørgsmål som muligt til hvert udsagn.
Eksempler på spørgsmål:
I grupper forsøger eleverne at besvare spørgsmålene en efter en med den viden, de har om tøj på arbejdsarket Mine undringer.
Hæng alle de undrende spørgsmål, som grupperne ikke kan besvare fuldt ud, op på klassens fælles Spørgsmålsvæg. Spørgsmålene kan være udgangspunktet for klassens videre undersøgelser.