AKTIVITET

Hvorfor skiller vi os af med tøjet?

Eleverne laver hypoteser over, hvorfor vi skiller os af med vores tøj. De vurderer, hvor let/svært det er at gøre noget ved det.

Intentionen er, at eleverne får blik for årsagerne til tøjspild og måske får en spirende idé til, hvad de kan gøre ved det.

1

Bed eleverne om individuelt at lave en liste over de årsager, de umiddelbart tænker, at der er til, at vi skiller os af med vores tøj. Brug metoden Solo – tænk – skriv. Fx Tøjet er gået i stykker, tøjet er grimt, tøjet er forvasket, tøjet er blevet for lille, der er for lidt plads i klædeskabet, tøjet passer ikke til sæsonen, mor synes den er for nedringet.

2

Med metoden Ordet rundt deler eleverne i grupper deres årsagsliste med hinanden. På en papirlap skiftes hver elev i gruppen til at notere en ny årsag, hver gang der kommer en ny, og den lægges ind på midten af bordet. Der fortsættes, til alle årsager er nedskrevet på papirslapper.

3

Grupperne placerer alle deres årsags-post-its på en linje alt efter hvor let/svært, det er at gøre noget ved med metoden Sæt i rækkefølge.

Didaktiske fif:

  • Bliver en gruppe hurtigt færdig, kan de kategorisere årsagerne med metoden Kategoriudvikling eller kigge andre grupper over skuldrene for at finde inspiration.
  • Aktiviteten kan efterfølges af aktiviteterne Spot en tøjforbruger.
Tags: Tøjforbrug, tøjaffald, tøjspild
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 20-30 min.

FAG:

  • Dansk
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Post-its

METODER:

RESSOURCER: