Eleverne undersøger og diskuterer, hvordan fremtidens flytransport kan blive grønnere ved at formulere en hypotese, som de sammenligner med eksisterende grønne løsninger i luftfartsindustrien.
Intentionen er, at eleverne får indsigt i teknologier og begreber, der er på spil i udviklingen af bæredygtig flytransport samt at stimulere deres kreativitet til at udvikle innovative løsninger.
Præsentér klassen for spørgsmålet: Hvordan kan fremtidens flytransport blive grønnere? Vis dem explainer videoen Hvordan skal vi flyve grønt? Brug videoen til at sætte scenen og introducere nogle af de teknologiske og videnskabelige begreber.
Del klassen op i grupper, og uddel et sæt inspirationskort Grøn flytransport – begreber til hver gruppe. Vælg mellem en version, hvor begreberne er forklaret kort eller en version, hvor begreberne står uden forklaring.
Grupperne læser kortene en for en og noterer stikord på bagsiden.
Med metoden Hypoteseudvikling udvikler grupperne en hypotese om, hvordan fremtidens grønne flytransport kan se ud. De kan hente inspiration i kortene og videoen. Hypotesen skrives på midten af et A3-papir: “Hvis (vi gør sådan)…, så (sker dette)…”.
Herefter tegner eller skitserer grupperne deres hypotese med metoden Visualisering. Det kan fx være et nyt flydesign, en energikilde eller en rute, der sparer CO2.
Gruppernes hypoteser hænges op på væggen i klassen, og eleverne læser hinandens idéer.
Diskutér med klassen: