AKTIVITET

Hvor klimabelastende er forskellige rejseformer?

Eleverne undersøger brug af transportmidler, tidsforbrug, komfort, målgruppe og klimaaftryk ved forskellige rejseformer for at vurdere deres fordele og ulemper.

Intentionen er, at eleverne får erfaringer med at indsamle og vurdere data om rejseformer for at kunne træffe bæredygtige valg i fremtiden.

1

Print og klip inspirationskortene Rejse- og ferieformer ud, og lad eleverne i grupper trække en rejseform.

2

Grupperne undersøger rejseformen ved at indsamle viden om de typiske transportmidler, tidsforbrug, komfort, målgruppe og klimaaftryk mv. på internettet. Deres indsamlede viden noteres på arbejdsarket Mapping af rejseformer.

3

Med metoden For & imod vurderer grupperne rejseformernes fordele og ulemper, som de noterer på arbejdsarket For & imod – turisme.

4

Med inspirationskortene Rejse- og ferieformer og metoden Værdilinje placerer klassen i fællesskab kortene på en linje med polerne Klimabelastende – Klimavenlig. Hver gruppe placerer den rejseform, de har undersøgt. 

Didaktiske fif:

Tags: Rejseformer, klimabelastning, klimaaftryk
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 60-75 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: