Eleverne undersøger trækruter for fugle og sammenholder dem med flytrafikkens ruter. De forbereder og deltager i en paneldebat, hvor de argumenterer ud fra forskellige interessenters perspektiver.
Intentionen er, at eleverne får indsigt i konflikten mellem flytrafik og fugletræk samt de komplekse afvejninger mellem naturbeskyttelse og transportbehov.
I makkerpar eller grupper undersøger eleverne træk ruter for gæs (fx grågæs, bramgæs eller blisgæs) eller andre højtflyvende fugle, der flyver i flok. Med metoden Kort-mapping markerer de ruterne på et fysisk eller et digitalt kort.
Eleverne undersøger fly i det område, som deres fugleart trækker. De kan finde aktuelle fly i luftrummet på Hvem ejer luftrummet?. Eleverne markerer på det samme kort, som de anvendte til at markere fuglenes, de fly i området.
Eleverne kigger efter, om der er mulige overlap mellem fuglene og flyenes ruter.
Eleverne læser webartiklen Kollision med fugle kan være skyld i flystyrt (TV2) og anvender den til at finde data om kollisioner. De får indsigt i, at sammenstød oftere resulterer i fugledød og meget sjældnere i flystyrt.
Tildel hver elevgruppe en rolle, som de vil spille i en paneldebat – eller inddel elverne i nye grupper. Uddel Roller til paneldebat – hvem ejer luftrummet? til grupperne. I denne er der 5 roller fra 5 fiktive virksomheder/organisationer.
Eleverne læser i deres grupper deres rollebeskrivelser og finder flere saglige argumenter for den rolle, som de har fået. De finder også facts, eksempler eller andet, der kan understøtte deres argumenter. De kan i deres forberedelse også forholde sig til disse spørgsmål:
Med metoden Paneldebat indtager elevgrupperne deres roller og argumenterer og fremfører deres synspunkter i forhold til udfordringerne med sammenstød mellem fugle og flytrafik. Facilitér paneldebatten, så alle grupper kommer ligeligt til orde.
Saml op med eleverne og bed dem om at sætte ord på, hvilke nye indsigter, som paneldebatten gav dem. Se også forslag til refleksionsspørgsmål i metodebeskrivelse for Paneldebat.