AKTIVITET

Hvad ved vi om tøj – og hvilken viden mangler vi?

Eleverne kortlægger deres viden, formulerer undringer og spørgsmål i fht. en tøjudfordring, som de har valgt eller præsenteres for.

Intentionen er at skabe en kobling mellem elevernes forforståelse og udfordringen, samt at stimmulere deres nysgerrighed og motivation.

Før:

Vælg og/eller tag afsæt i en udfordring, som klassen har besluttet at arbejde med. Anvend evt. inspirationskortene Tøjudfordringer til inspiration. Lav et skilt med ‘Vidensvæg’ og et skilt med ‘Spørgsmålsvæg’, der hænges op i klassen.

1

Introducér eleverne til den valgte udfordring og forklar, hvorfor den er vigtig at arbejde med. Har eleverne selv valgt en udfordring, tages afsæt i den.

2

Med metoden Videnskortlægning skriver eleverne individuelt deres viden om tøj- og modeindustrien ned på post-its (en ting per post-it). De skriver dét, de ved – eller som de tror, de ved. Giv dem evt. nogle hjælpespørgsmål, fx.

  • Hvad er tøj lavet af?
  • Hvilke tekstiler findes der?
  • Hvordan produceres tøj?
  • Hvor produceres det?
  • Hvordan transporteres tøj?
  • Hvor, hvodan og hvem sælger det?
  • Hvad sker der med tøjet, når det ikke bruges mere? 
  • Hvordan påvirker tøjforbrug og tøjindustrien klimaet og miljøet?
3

Eleverne deler i deres grupper deres viden med hinanden og danner et fælles overblik.

4

Grupperne deler på skift deres post-its med resten af klassen – og placerer deres post-its på klassens Vidensvæg (evt. på flipover, hvis post-its ikke kan klistre på væggen). Har en gruppe noteret det samme som en tidligere, undlader de at præsentere den.

5

Med metoden Kategoriudvikling samler eleverne deres post-its med viden i en række kategorier. Eleverne byder ind med, hvilke post-its, der skal samles. Eleverne kan evt. samles ved vidensvæggen og på skift byde ind med, hvilke post-its, der skal rykkes sammen.

6

I deres grupper formulerer eleverne med metoden Brainstorm alle de spørgsmål, de kan finde på i relation til udfordringen.

7

Med metoden Spørgsmålsvæg placerer eleverne deres spørgsmål på væggen. Spørgsmålene kan inddeles i:

  • Faktuelle spørgsmål, fx Hvor meget tøj køber den gennemsnitlige dansker om året?
  • Holdnings- og adfærdsspørgsmål, fx Hvad lægger forbrugere typisk vægt på, når de køber tøj?
  • Fremtidspørgsmål til mulige løsninger, fx Hvordan kan tøj- og modeindustriens klimaaftryk begrænses?

Didaktiske fif:

  • I stedet for, at eleverne får udleveret en udfordring, kan de med aktiviteten Vælg en tøjudfordring selv vælge mellem et antal udfordringer, som klassen som helhed eller grupperne enkeltvis, vil arbejde med.
  • Overvej at lave videnskortlægningen i flere runder, så eleverne forholder sig til en ting af gangen.
  • Anvend evt. aktiviteten Call to action – Tekstilrevolutionen, hvor organisationen Tekstilrevolutionen præsenterer eleverne for en række klimamæssige udfordringer med tøj, som de ønsker elevernes hjælp til at løse.
  • Overvej hvornår denne aktivitet bedst egner sig i forløbet. Vil den kickstarte et forløb eller gennemføres efter, at eleverne har undersøgt temaet? Hvis det sidste
  • Anvend evt. metoden Sandt eller falsk, hvor eleverne gætter på en række udsagn, til en start.
  • Brug evt. metoden Silent brainstorm til, at eleverne tømmer hovedet individuelt og i stilhed for spørgsmål.
  • Gør evt. udfordringen mere autentisk ved at finde en eller flere lokale samarbejdspartnere, der kan stille eleverne en udfordring og siden modtage deres løsning. Fx en lokal tøjbutik, et tøjbrand eller en interesseorganisation. Brug evt. inspirationskortene Tøjaktører til inspiration.
Tags: Tøjproduktion, tøjforbrug, tøjaffald, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 45-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Skilte (Vidensvæg / Spørgsmålsvæg)
  • Væg
  • Post-its
  • Skriveredskaber
  • Evt. hæftemasse

METODER:

RESSOURCER: