Eleverne planlægger og gennemfører en guidet tur, hvor de præsenterer et område, formidler historier, udpeger udfordringer eller noget helt fjerde for et publikum.
Intentionen er at træne elevernes evne til at formidle på en engagerende måde og skabe en sanselig oplevelse for deltagerne.
Giv eller lad eleverne selv vælger et tema, en udfordring og et relevant område.
Eleverne fastlægger ruten, og med metoden Kort-mapping udvælger de stop, hvor de vil formidle information. De kan bruge et fysisk eller digitalt kort – eller gå turen og notere undervejs.
Med metoden Brainstorm kommer eleverne med idéer til , hvordan ruten kan gøres interaktiv og engagerende, fx med quizzer, små rollespil, lege, udfordringer eller ved at aktivere deltagernes sanser.
Eleverne researcher og samler viden, som de vil formidle på ruten.
De forbereder korte og præcise præsentationer til hvert stop. De overvejer, om de vil bruge visuelle elementer, QR-koder, rekvisitter eller fysiske demonstrationer for at styrke deres formidling.
Med metoden Generalprøve øver eleverne deres tur, enten for hinanden eller for en testgruppe.De tester bl.a. tidsforbruget og justerer ruten eller præsentationerne.
Eleverne byder deltagerne velkommen. De forklarer turens formål og starter turen.
Eleverne guider deltagerne og præsenterer ved de planlagte stop. De kan give plads til spørgsmål og dialog.
Eleverne afslutter turen og beder deltagerne sætte ord på, hvordan de oplevede den. Deltagerne kan bruge feedbackmetoden To stjerner og et ønske.