AKTIVITET

Genanvendelse af overskudstøj

Eleverne undersøger, hvorvidt og hvordan deres aflagte tøj (overskudstøj) kan genanvendes.

Intentionen er, at eleverne får kendskab til, hvordan de ved simple greb kan forlænge tøjs levetid.

Før:

Aktiviteten kræver lidt forberedelse i forhold til at finde materialer frem. Overskudstøj kan komme fra elevernes egen garderobe, eller tøj fra skolens glemmekasse, som ikke er blevet afhentet. Materialer til elevernes Moodboards kan være karton, saks, lim, tape, farveblyanter, magasiner, kataloger, stofprøver og billeder.

1

I firemandsgrupper undersøger eleverne kernebegrebet ‘genanvendelse’ på webartiklen Affaldshierarki. Med metoden Mindmapping laver eleverne et mindmap på papir eller i Mindmeister, hvor de skriver eller tegner de ord og begreber, som de forbinder med kernebegrebet ‘genanvendelse’. De skriver også forbindelsesord på linjerne mellem cirklerne. Fx. “påvirkes af”, “består af”, “ligner”.

2

Klassen samler overskudstøj sammen i en bunke på gulvet. I første omgang vælger eleverne tøj, som de gerne vil genbruge. I anden omgang fordeles det resterende tøj i grupperne, så hver gruppe får ét stykke tøj.

3

Grupperne undersøger deres stykke tøj: 

  • Hvilket materiale er tøjet lavet af?
  • Hvilke fysiske egenskaber har materialet? 
  • Hvordan det kan genanvendes?  


Informationerne finder eleverne i tøjets vaskemærke og ved informationssøgning på internettet.

4

Med metoden Hypoteseudvikling formulerer hver gruppe en hypotese med en “Hvis … så”-sætning, der besvarer spørgsmålet: Hvordan vil materialet i vores stykke tøj kunne genanvendes? Eksempler:

  • Hvis vi reparerer, så kan tøjet bruges igen
  • Hvis vi klipper stoffet op og syr det om til et nyt stykke tøj, så kan det sælges igen
  • Hvis vi trevler op, så kan trådene bruges til at strikke/hækle/flette/væve nyt tøj
  • Hvis vi findeler stoffet, så kan vi bruge det som fyld i puder

Didaktiske fif:

  • Husk at bortskaffe det resterende tøj og tekstil i forhold til bæredygtig affaldshåndtering. Inddrag eleverne i processen, så de kender symbolet på affaldsfraktionen Tekstil, og hvilken skraldebeholder, det skal i med billederne Beslutningstræ og De 10 affaldsfraktioner.
  • Denne aktivitet kan anvendes efter aktiviteten Hvilke tekstiler kender vi?
Tags: Tøjaffald, genbrug, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 45-60 min.

FAG:

  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Overskudstøj 
  • Mindmeister på Skoletube.dk
  • Materialer til Moodboard 

METODER:

RESSOURCER: