Eleverne placerer 14 skridt i bomuldens rejse fra, at den dyrkes til, at en bomulds t-shirt købes – på en kronologisk række. De beskriver påvirkningen af klima, miljø og mennesker i hvert skridt.
Intentionen er, at eleverne opnår en dybere forståelse for de processer, der indgår i produktionen og transporten af en bomulds t-shirt frem til, at den bliver købt af en forbruger.
Med metoden Brainstorm tømmer eleverne gruppevis deres hoveder for alle de skridt i bomuldens rejse, som de kan komme på – fra bomulden dyrkes til at en t-shirt købes.
Udlevér et sæt af inspirationskortene Bomuldens rejse – 14 skridt til hver gruppe. Eleverne sammenligner deres brainstorm med de 14 udleverede kort. Med metoden Sæt i rækkefølge placerer eleverne de 14 kort over bomuldens rejse i kronologisk rækkefølge.
Udlevér et A4 print af Bomuldens rejse til hver gruppe. Alternativt vis plakaten på en skærm.
Eleverne sammenligner deres rækkefølge med de 14 skridt med plakaten. Afviger de to fra hinanden, snakker eleverne om, hvordan det kan være, at plakaten har en anden rækkefølge.
Med afsæt i plakaten udarbejder eleverne i deres grupper en kort beskrivelse af hvert skridt i bomuldens rejse. De udpeger for hvert skridt påvirkningen af klimaet, miljøet og mennesker. Hvis de har brug for det, kan de søge viden på internettet.
Med afsæt i deres beskrivelse og med metoden Kvalificeret gæt kommer udvalgte elever i klassen med deres bud på, hvilke skridt i bomuldens rejse, der har det største negative klimaaftryk. De begrunder deres valg.