AKTIVITET

Feriemonopolet

Eleverne finder argumenter for og imod flyrejser ved at analysere to tekster. De anvender argumenterne i relation til en række dilemmaer i et format à la “Sara og monopolet”.

Intentionen er at styrke elevernes evne til at argumentere, vægte forskellige synspunkter og deltage i en dialog, hvor de forholder sig nuanceret til dilemmaer.

1

Præsentér klassen for problemstillingen “Skal vi flyve mindre af hensyn til klimaet, eller er der situationer, hvor flyrejser er ok?”. Fortæl eleverne, at de skal forberede argumenter for og imod flyrejser, fordi de skal deltage i en paneldebat.

2

Del klassen i to grupper: Den ene gruppe læser artiklen Ti eksempler på flyet kan være et bedre valg for klimaet (med argumenter for at flyve), og den anden gruppe læser artiklen Grøn konsulent til lufthavnsdirektører: Jeres klimaforslag er tonedøvt (med argumenter imod at flyve).

3

Eleverne læser og farve-markerer individuelt eller parvis de centrale argumenter i teksten med metoden Farvekodet tekstanalyse:

  • Grøn for fakta
  • Gul for holdninger
  • Rød for potentielle svagheder i argumenterne
4

Med metoden For & imod udarbejder de i fællesskab arbejdsarket For & imod, hvor de opsummerer argumenterne fra de to tekster.

5

Med metoden Monopolet, inspireret af radioprogrammet “Sara og Monopolet” på DR, tildeles udvalgte elever roller med inspirationskortene Panelets roller – Feriemonopolet. Resten af klassen er publikum.

6

Vælg et dilemma fra inspirationskortene Turismedilemmaer – for og imod og læs det op for panelet. Facilitér diskussionen og giv alle paneldeltagerne tid til at udtrykke deres argumenter.”

7

Læs eller lad en af eleverne læse dilemmaet højt og facilitér diskussionen. Giv alle i panelet tid til at udtrykke deres argumenter og holdninger. Paneldeltagerne anvender de argumenter, som de har fundet frem, og finder selv på flere.

8

Efter alle i panelet har udtrykt deres argumenter og holdninger, åbnes op for publikums spørgsmål og kommentarer.

Didaktiske fif:

  • Lad evt. eleverne reflektere skriftligt over, hvordan deres holdning blev påvirket af de forskellige argumenter for og imod.
  • Tilføj evt. ekstra roller, som fx. en lobbyist fra togindustrien eller en social medie-influencer, der vlogger om busrejser.
  • Optag evt. diskussionen som lyd eller video for at evaluere argumentation og retorik.
  • Lad evt. en elev, der har brug for flere udfordringer, indtage rollen som værten, der styrer paneldiskussionen.
  • Lad evt. alle eleverne gennemføre en paneldebat i grupper i stedet for, at en del af klassen vil være publikum.
  • Klassen kan evt. afslutningsvis stemme med metoden Simpel flertalsafstemning om, hvilken løsning eller argumentation de finder mest overbevisende, eller hvilket dilemma, der var mest interessant.
Tags: Flyrejser, tekstanalyse, argumenter, for og imod
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport, Turisme
TID: 75-90 min.

FAG:

  • Dansk
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Farveblyanter eller ‘highlightere’ (et sæt med grøn, gul og rød til hver elev/par)

METODER:

RESSOURCER: