AKTIVITET

Byttebørs

Eleverne planlægger og gennemfører en byttebørs, hvor de og andre deltagere kan bytte tøj, legetøj, bøger eller andre genstande i stedet for at smide dem ud eller købe nyt.

Intentionen er at give eleverne en erfaring med at organisere en bæredygtig begivenhed og opleve, hvordan genbrug kan understøttes i praksis.

1

Eleverne beslutter, hvad der skal kunne byttes, hvem der vil deltage, hvor det vil foregå og hvornår.

2

Med metoden Omvendt brainstorm kommer eleverne med idéer til, hvad der kan gå galt – eller hvad der vil være svært for deltagerne. Eleverne kommer på den baggrund med positive idéer til, hvordan byttebørsen kan foregå i praksis. Vil der fx være kategorier eller byttekuponer for at gøre byttehandlen mere overskuelig?

3

Med metoden Brainstorm kommer eleverne med idéer til, hvilke arbejdsgrupper, der skal nedsættes. Det kan fx være udvikling af byttekoncept , markedsføring, fysiske opbygning af byttebørsen, informationsmateriale om genbrug og bæredygtighed mv.

4

Eleverne vælger med sig ind på den arbejdsgruppe, som de vil tage del i.

5

Eleverne forbereder i deres arbejdsgrupper byttebørsen og markedsfører den.

6

Eleverne medbringer de ting, de selv vil bytte. Forinden har de aftalt, hvor meget hver vil medbringe.

7

Eleverne gør borde og skilte klar, så det er let at finde rundt i de forskellige kategorier. Eleverne identificerer og fordeler roller (fx konferencier, bordværter, registratorer og video- og  fotodokumentarister).

8

Eleverne byder velkommen og forklarer, hvordan byttehandlen vil fungere.

9

Deltagerne kan enten frit bytte 1:1 eller bruge et udviklet point-/byttekuponsystem. Udvalgte elever fungerer som værter, vejledere og hjælpere ved bordene.

10

Når tiden er gået afsluttes byttebørsen, og eleverne ryder op.

Didaktiske fif:

  • Lad evt. eleverne undersøge forbrugsmønstre og udfordringer med manglende genbrug, inden de forbereder og afholder byttebørsen.
  • Eleverne kan i forlængelse af byttebørsen evaluere arrangementet:
    • Hvor mange ting blev byttet?
    • Hvilke kategorier var mest populære?
    • Hvad fungerede godt, og hvad kan forbedres næste gang?
  • Eventuelle resterende genstande kan doneres eller gemmes til en ny byttebørs.
  • Eleverne kan skrive artikler om byttebørsen til skolens hjemmeside eller sociale medier efterfølgende.
  • Byttebørsen (bemandet eller ubemandet) kan videreføres som et fast element på skolen, hvis der er nogle af eleverne, der vil stå for det.
Tags: Genbrug, byttehandel, cirkulær økonomi
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 45-90 min (arrangementet)

FAG:

  • Dansk
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Borde
  • Skilte

METODER:

RESSOURCER: