Eleverne præsenterer deres idéer, prototyper eller tilsvarende for elever fra de andre grupper, der kommer på besøg. Rollerne byttes midtvejs, så dem, der præsenterede først også får mulighed for at besøge de andre grupper.
Metoden giver eleverne mulighed for at præsentere deres arbejde med afsæt i noget visuelt og blive inspireret af, hvad de andre grupper har udviklet.
Eleverne gør deres bord eller væg klar med plancher, prototyper eller andet til at kunne få besøg fra de andre grupper.
Grupperne vælger en eller to elever, der vil præsentere i første runde, og hvem der vil præsentere i anden runde.
Sæt cafépræsentationen igang. De elever, der er valgt til at præsentere i første runde, præsenterer for elever fra de andre grupper, der kommer på besøg ved deres bord / væg. De besøgende bevæger sig rundt, så de når at se og høre flere præsentationer.
Ring med en klokke eller markér på anden vis, når det er tid til runde 2. Dem, der er udpeget til at præsentere i anden runde, går til deres bord / væg og starter med at præsentere. De elever, der før præsenterede, kan nu bevæge sig rundt og lytte til præsentationer fra de andre grupper.
Når tiden er gået, går eleverne tilbage til deres gruppe. De deler, hvad de er blevet inspireret af hos de andre grupper og reflekterer over om det giver dem nye idéer til deres egen idé/prototype.