AKTIVITET

Hvor naturlige er tekstilerne?

Eleverne placerer forskellige tekstiler på en linje efter, hvor naturlige de vurderer, at de er. De forholder sig til, hvad “naturligt” betyder i forhold til tekstiler.

Intentionen er at eleverne får viden om, hvad tekstiler er lavet af, hvordan de er produceret, og hvordan de påvirker klimaet og miljøet.

1

Udlevér et sæt inspirationskort med Tekstiltyper til hvert makkerpar eller gruppe.

2

Med metoden Sæt i rækkefølge placerer eleverne tekstilerne på en linje fra mest til mindst naturlige, baseret på deres umiddelbare vurdering.

3

Fortæl eleverne om 3 faktorer, der er med til at bestemme, hvorvidt et tekstil er mere naturligt end et andet. Faktorerne fungerer som 3 ledetråde, der gives en af gangen:

  • Materialets oprindelse: Kommer fibrene direkte fra naturen (fx bomuld, hør, uld) eller er de kemisk fremstillet (fx polyester, akryl)?
  • Forarbejdning og kemisk behandling: Nogle naturlige fibre gennemgår intensive processer (fx bambus, der ofte omdannes til tekstil via kemikalier).
  • Nedbrydelighed: Naturlige fibre (fx uld og bomuld) nedbrydes lettere i naturen, mens syntetiske fibre (fx polyester) kan forurene i form af mikroplast.
4

Med metoden Kvalificeret gæt ændrer eleverne på rækkefølgen efter hver ledetråd. Aftal med eleverne, om de må søge på internettet mellem hver ledetråd, eller de alene vil gætte.

5

Grupperne hænger deres endelige tekstillinjer op på væggen, tavlen eller deler den digitalt. De kigger på hinandens for at se om de er enige.

6

Saml op med klassen:

  • Hvad vil det sige, at noget er naturligt / unaturligt?
  • Er naturligt altid det mest bæredygtige? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvordan kan produktionsprocesser ændre et materiales naturlighed?

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan i makkerpar til en start evt. undersøge og præsentere et tekstil hver for at styrke deres vidensgrundlag.
  • Eleverne kan også placere tekstilerne på en linje efter deres klimapåvirkning, bæredygtighed og/eller miljøpåvirkning.
  • Kombinér evt. med aktiviteten Tekstiljagt.
Tags: Naturlighed, klimapåvirkning, bæredygtighed, miljøpåvirkning
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 30-60 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Skilte eller sedler med “Naturligt” og “Unaturligt”
  • Evt. snore (eller andet til at markere linjer)
  • Elefantsnot
  • Evt. computer / tablet

METODER:

RESSOURCER: