Eleverne placerer forskellige tekstiler på en linje efter, hvor naturlige de vurderer, at de er. De forholder sig til, hvad “naturligt” betyder i forhold til tekstiler.
Intentionen er at eleverne får viden om, hvad tekstiler er lavet af, hvordan de er produceret, og hvordan de påvirker klimaet og miljøet.
Udlevér et sæt inspirationskort med Tekstiltyper til hvert makkerpar eller gruppe.
Med metoden Sæt i rækkefølge placerer eleverne tekstilerne på en linje fra mest til mindst naturlige, baseret på deres umiddelbare vurdering.
Fortæl eleverne om 3 faktorer, der er med til at bestemme, hvorvidt et tekstil er mere naturligt end et andet. Faktorerne fungerer som 3 ledetråde, der gives en af gangen:
Med metoden Kvalificeret gæt ændrer eleverne på rækkefølgen efter hver ledetråd. Aftal med eleverne, om de må søge på internettet mellem hver ledetråd, eller de alene vil gætte.
Grupperne hænger deres endelige tekstillinjer op på væggen, tavlen eller deler den digitalt. De kigger på hinandens for at se om de er enige.
Saml op med klassen: