AKTIVITET

En dag i en turists liv

Eleverne kortlægger, hvor og hvordan en turist påvirker klimaet gennem forbrug, transport og affald i løbet af en dag. Eleverne kommer med idéer til, hvordan det negative klimaaftryk kan nedbringes.

Intentionen er, at eleverne får øje på de mange små mikrohandlinger, der påvirker klimaet og bliver bevidst om konkrete handlemuligheder.

1

I makkerpar eller gruppe vælger eleverne en fiktiv eller en virkelig turist (fx en backpacker, en luksusrejsende, en familie på ferie). De vælger også en destination, som fx kan være en specifik by eller et naturområde.

2

Med metoden Tidslinje tegner eleverne en linje (enten fysisk eller digitalt) og markerer alle de handlinger, som turisten foretager sig i løbet af dagen. Har eleverne valgt en fiktiv turist, forestiller de sig dagen. Handlinger kan fx være, at turisten bader, spiser morgenmad, transporterer sig, shopper (souvenirs eller andet) og tager på sightseeing (besøger turistoplevelser). Eleverne skriver alle handlingerne ind på tidslinjen.

3

Med metoden Kategoriudvikling identificerer de relevante kategorier til de negative klimapåvirkninger, fx:

  • CO2-udledning (transport, energi)
  • Affald (plastik, madspild)
  • Vandforbrug (hotel, pool)

 

Eleverne kan bruge farver eller symboler til at markere og dermed kategorisere de negative klimapåvirkninger.

4

Eleverne identificerer negative klimapåvirkninger til hver handling og markerer dem på tidslinjen. Fx køber en vandflaske, tager en taxa til et udflugtsmål eller køber en engangsregnfrakke.

5

Med metoden Brainstorm kommer eleverne med idéer til, hvordan de klimabelastende handlinger kan imødegås. De kommer med idéer i to runder:

  • Hvad kan turisten selv gøre? (fx tage tog i stedet for taxa, tage en genopfyldelig vandflaske med)
  • Hvad kan turistaktørerne gøre? (fx hoteller kan indføre nudging mod madspild, biludlejningsfirmaer kan tilbyde rabat på elbiler)

 

Eleverne skriver deres idéer på fysiske eller digitale post-its (en idé pr. post-it).

6

Eleverne placerer deres post-its på tidslinjen ud for den negative påvirkning, som idéen forsøger at gøre noget ved.

7

Med metoden Duetpræsentation præsenterer grupperne skiftevis deres tidslinje overfor en anden gruppe. Grupperne lytter til hinanden og responderer på hinandens præsentation uden at give decideret feedback (se forslag i metodebeskrivelse).

Didaktiske fif:

  • Lad evt. grupperne fokusere på forskellige type turister for at identificere forskelle i klimaaftryk og idéer.
  • Eleverne kan også vælge en ferie, de selv har været på – og gennemgå en dag, de kan huske.
  • Eleverne kan som supplement undersøge reelle initiativer fra hoteller, byer eller transportselskaber, der allerede arbejder med bæredygtighed.
  • Klassen kan i fællesskab vurdere, hvilke handlinger der har størst påvirkningsmulighed i forhold til CO2 og bæredygtighed mere generelt.
  • Afslut evt. med en fælles refleksion:
    • Hvilke vaner kan vi selv ændre?
    • Hvilket ansvar har virksomheder og politikere?
    • Hvilke løsninger kunne implementeres på stor skala?
  • Elevernes idéer kan bruges i et projektforløb til, at de udvikler fx en bæredygtig rejseguide, en kampagne eller de går videre med en af idéerne, som de udvikler en prototype på.
Tags: Klimapåvirkning, CO2-udledning
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 45-90 min.

FAG:

  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Papir og blyant
  • Evt. Jamboard eller Miro
  • Post-its (evt. i flere farver)

METODER:

RESSOURCER: