Eleverne kortlægger, hvor og hvordan en turist påvirker klimaet gennem forbrug, transport og affald i løbet af en dag. Eleverne kommer med idéer til, hvordan det negative klimaaftryk kan nedbringes.
Intentionen er, at eleverne får øje på de mange små mikrohandlinger, der påvirker klimaet og bliver bevidst om konkrete handlemuligheder.
I makkerpar eller gruppe vælger eleverne en fiktiv eller en virkelig turist (fx en backpacker, en luksusrejsende, en familie på ferie). De vælger også en destination, som fx kan være en specifik by eller et naturområde.
Med metoden Tidslinje tegner eleverne en linje (enten fysisk eller digitalt) og markerer alle de handlinger, som turisten foretager sig i løbet af dagen. Har eleverne valgt en fiktiv turist, forestiller de sig dagen. Handlinger kan fx være, at turisten bader, spiser morgenmad, transporterer sig, shopper (souvenirs eller andet) og tager på sightseeing (besøger turistoplevelser). Eleverne skriver alle handlingerne ind på tidslinjen.
Med metoden Kategoriudvikling identificerer de relevante kategorier til de negative klimapåvirkninger, fx:
Eleverne kan bruge farver eller symboler til at markere og dermed kategorisere de negative klimapåvirkninger.
Eleverne identificerer negative klimapåvirkninger til hver handling og markerer dem på tidslinjen. Fx køber en vandflaske, tager en taxa til et udflugtsmål eller køber en engangsregnfrakke.
Med metoden Brainstorm kommer eleverne med idéer til, hvordan de klimabelastende handlinger kan imødegås. De kommer med idéer i to runder:
Eleverne skriver deres idéer på fysiske eller digitale post-its (en idé pr. post-it).
Eleverne placerer deres post-its på tidslinjen ud for den negative påvirkning, som idéen forsøger at gøre noget ved.
Med metoden Duetpræsentation præsenterer grupperne skiftevis deres tidslinje overfor en anden gruppe. Grupperne lytter til hinanden og responderer på hinandens præsentation uden at give decideret feedback (se forslag i metodebeskrivelse).