Eleverne regner på og beslutter sig for, hvad de vil tag for at udleje en bil. De reflekterer over, hvordan privat biludlejning kan medvirke til at gøre persontransport mere bæredygtigt.
Intentionen er, at eleverne får indsigt i, hvordan de prissætter, og hvordan brug af ressourcer kan optimeres ved at dele og leje ud.
Eleverne udvælger i deres gruppe en bilmodel, som de vil arbejde med i deres undersøgelse. De beslutter også, hvor gammel den er.
Grupperne undersøger på internettet, hvad bilen gennemsnitligt kører pr liter benzin/diesel, eller hvor meget kWh den bruger. De finder også dagsprisen og udregner, hvor meget det koster at køre en km i bilen i forhold til forbrug af drivmidler.
Med metoderne Brainstorm og Variabelkortlægning kommer eleverne i deres grupper med idéer til andre pramentre og variable, som kan have betydning for, hvor meget deres bil skal koste at leje. Det kan fx være bilens købspris, alder, stand, løbende reparationsudgifter samt udgifter til olie, sprinklervæske mv.
Med metoden Variabelkortlægning sorterer og udpeger de, hvilke variable, som de vil indregne i deres prissætning.
Eleverne udarbejder i deres gruppe en tabel eller et regneark, der kan hjælpe dem med at vurdere, hvor meget bilen skal koste at leje i timen. Eleverne beslutter sig for en timepris.
Fortæl eleverne, at de også skal komme med en dagspris og en ugepris. I deres grupper vurderer eleverne om, hvor stort et nedslag, de vil give ved udlejning i længere tid. Eleverne kommer med argumenter for prisnedslag (fx at der er mindre besvær med at indgå aftalen og rengøre bilen, eller at de ikke kan være sikker på, at få bilen lejet ud de fleste timer, når de sker på timebasis).
Grupperne forbereder en visuel præsentation (fx slides eller plakat), hvor de inkluderer deres variable, matematiske mellemregninger og argumenter for deres 3 udlejningspriser (timepris, dagspris, ugepris).
Med metoden Duetpræsentation præsenterer de for en anden gruppe.
Med metoden To stjerner og et ønske giver den lyttende gruppe feedback, herunder i særlig grad til de udregninger de har lavet, de argumenter som de har lagt vægt på, og de valg de har truffet. De to grupper bytter roller, så dem, der gav feedback præsenterer og vise versa.
Saml op med eleverne i klassen. Bed dem reflektere over om – og i givet fald hvordan – udlejning af privatbiler kan medvirke til at gøre transport mere bæredygtigt og klimavenligt (fx. ved at færre behøver at eje en bil).