AKTIVITET

Hvem ejer luftrummet?

Eleverne undersøger trækruter for fugle og sammenholder dem med flytrafikkens ruter. De forbereder og deltager i en paneldebat, hvor de argumenterer ud fra forskellige interessenters perspektiver.

Intentionen er, at eleverne får indsigt i konflikten mellem flytrafik og fugletræk samt de komplekse afvejninger mellem naturbeskyttelse og transportbehov.

1

I makkerpar eller grupper undersøger eleverne træk ruter for gæs (fx grågæs, bramgæs eller blisgæs) eller andre højtflyvende fugle, der flyver i flok. Med metoden Kort-mapping markerer de ruterne på et fysisk eller et digitalt kort.

2

Eleverne undersøger fly i det område, som deres fugleart trækker. De kan finde aktuelle fly i luftrummet på Hvem ejer luftrummet?. Eleverne markerer på det samme kort, som de anvendte til at markere fuglenes, de fly i området.

3

Eleverne kigger efter, om der er mulige overlap mellem fuglene og flyenes ruter.

4

Eleverne læser webartiklen Kollision med fugle kan være skyld i flystyrt (TV2) og anvender den til at finde data om kollisioner. De får indsigt i, at sammenstød oftere resulterer i fugledød og meget sjældnere i flystyrt.

5

Tildel hver elevgruppe en rolle, som de vil spille i en paneldebat – eller inddel elverne i nye grupper. Uddel Roller til paneldebat – hvem ejer luftrummet? til grupperne. I denne er der 5 roller fra 5 fiktive virksomheder/organisationer.

6

Eleverne læser i deres grupper deres rollebeskrivelser og finder flere saglige argumenter for den rolle, som de har fået. De finder også facts, eksempler eller andet, der kan understøtte deres argumenter. De kan i deres forberedelse også forholde sig til disse spørgsmål:

  • Hvor stort er omfanget af sammenstød mellem fugletræk og flytrafik?
  • Hvem har ansvaret for sammenstødene?
  • Hvilke løsninger vil kunne reducere sammenstød?
  • Hvem skal sikre, at løsningerne føres ud i livet?
7

Med metoden Paneldebat indtager elevgrupperne deres roller og argumenterer og fremfører deres synspunkter i forhold til udfordringerne med sammenstød mellem fugle og flytrafik. Facilitér paneldebatten, så alle grupper kommer ligeligt til orde.

8

Saml op med eleverne og bed dem om at sætte ord på, hvilke nye indsigter, som paneldebatten gav dem. Se også forslag til refleksionsspørgsmål i metodebeskrivelse for Paneldebat.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Ligheder og forskelle til at stilladsere elevernes arbejde med at kortlægge overlap og afvigelser.
  • Eleverne kan på deres kort markere steder, hvor sammenstød er mest sandsynlige.
  • Udlevér evt. arbejdsarket Mapping af trækfugles strategier til at understøtte eleverne i arbejdet med at blive klogere på trækfugle.
  • Hver gruppe kan gives en fugleart, som de undersøger. I så fald kan edderfugle, svaner, storke og traner inddrages.
  • Med metoden Brainstorm kan eleverne komme op med forslag på, hvorfor der er overlap, og hvorfor der er afgivelser mellem trækfugles og flys ruter. Eleverne kan opstille hypoteser med metoden Hypoteseudvikling og arbejde med at afprøve dem.
  • Anvend evt. metoden Interessegrupper til, at eleverne vælger sig ind på den rolle, som de helst vil spille i paneldebatten.
  • En eller flere elever, der savner udfordringer, kan de få rollen med at facilitere rollespillet.
  • Anvend evt. de 4 spørgsmål under punkt 6 til at strukturere debatten i runder, så alle eller flertallet af elever fra grupperne får mulighed for at fremføre argumenter.
  • Bring evt. dilemmaer eller tænkte scenarier ind i paneldebatten, så diskussionen holdes kørende og for at få flere synspunkter på banen, fx
    • Et flyselskab har indført flere afgange på det tidspunkt, hvor fuglene især trækker. Hvad tænker I om det?
    • Dansk Ornitologisk Forening har stillet forslag om at indføre en bøde, som flyselskabet skal betale, hvis de rammer fugle under flyvningen. Hvad tænker I om det?
  • Grupperne kan også fremføre et konkret forslag hver, som de andre skal forholde sig til.
Tags: Bird strikes, trækfugle, naturbeskyttelse, flytrafik
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport, Turisme
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: