Eleverne planlægger en togrejse til en destination mindst 500 km væk. De undersøger og laver en faglig beskrivelse af de naturområder, som de togrejsende passerer undervejs.
Intentionen er at styrke elevernes indsigt i bæredygtige transportvalg, og hvordan transport og naturoplevelser kan kombineres.
Eleverne udvælger i makkerpar en destination, som ligger mindst 500 km væk fra dem selv, og som det er muligt at rejse til med tog.
Eleverne undersøger hvilke naturområder/ biotoper, som de togrejsende passerer igennem på togrejsen.
Eleverne laver med metoden Moodboard en faglig og visuel beskrivelse af de naturområder, man som passager kommer til at opleve.
Makkerparene går sammen to og to i nye 4-personersgrupper. Med metoden Duetpræsentation præsenterer de deres beskrivelser og moodboards for hinanden. Eleverne kommer med idéer til forbedringer til hinanden.
Eleverne udpeger i deres nye gruppe fordele ved togrejser fremfor fly og omvendt.
Med metoden Ping-pong argumentation deles klassen op, så halvdelen argumenterer for tog, andre for fly. Eleverne forbereder i deres 4-mandsgrupper argumenter inden ping-pong dysten sættes i gang.
Saml op med eleverne og tag en snak med dem om, hvilken betydning naturoplevelser har for lysten til at passe på Jorden.