AKTIVITET

Fra bomuldsplante til t-shirt

Eleverne placerer 14 skridt i bomuldens rejse fra, at den dyrkes til, at en bomulds t-shirt købes – på en kronologisk række. De beskriver påvirkningen af klima, miljø og mennesker i hvert skridt.

Intentionen er, at eleverne opnår en dybere forståelse for de processer, der indgår i produktionen og transporten af en bomulds t-shirt frem til, at den bliver købt af en forbruger.

1

Med metoden Brainstorm tømmer eleverne gruppevis deres hoveder for alle de skridt i bomuldens rejse, som de kan komme på – fra bomulden dyrkes til at en t-shirt købes.

2

Udlevér et sæt af inspirationskortene Bomuldens rejse – 14 skridt til hver gruppe. Eleverne sammenligner deres brainstorm med de 14 udleverede kort. Med metoden Sæt i rækkefølge placerer eleverne de 14 kort over bomuldens rejse i kronologisk rækkefølge.

3

Udlevér et A4 print af Bomuldens rejse til hver gruppe. Alternativt vis plakaten på en skærm.

4

Eleverne sammenligner deres rækkefølge med de 14 skridt med plakaten. Afviger de to fra hinanden, snakker eleverne om, hvordan det kan være, at plakaten har en anden rækkefølge.

5

Med afsæt i plakaten udarbejder eleverne i deres grupper en kort beskrivelse af hvert skridt i bomuldens rejse. De udpeger for hvert skridt påvirkningen af klimaet, miljøet og mennesker. Hvis de har brug for det, kan de søge viden på internettet.

6

Med afsæt i deres beskrivelse og med metoden Kvalificeret gæt kommer udvalgte elever i klassen med deres bud på, hvilke skridt i bomuldens rejse, der har det største negative klimaaftryk. De begrunder deres valg.

Didaktiske fif:

  • Vis evt. en video eller giv eleverne en tekst om bomuldens rejse til en start for at give dem en forforståelse til at identificere skridt i bomuldens rejse og sætte dem i rækkefølge.
  • Eleverne kan fordele opgaven med at beskrive de 14 skridt mellem sig i deres gruppe, så alle er aktive – individuelt eller i makkerpar.
  • Udvid evt. aktiviteten med, at eleverne beskriver bomuldsplantens vækstbetingelser, herunder:
    • Hvad skal der til, for at bomuldsfrøet kan spire og gro?
    • Hvilke dele af bomuldsplanten bruges til tøjproduktion?
  • Udvid evt. aktiviteten med, at eleverne tegner en model af en bomuldsplante og forklarer, hvor og hvordan fotosyntesen og respirationen foregår.
  • Eleverne kan evt. kortlægge, hvor og hvordan behandlingen af bomuld foregår – fra plantedele til bomuldsstof. Eleverne kan overveje de konsekvenser som farver, tungmetaller og flammehæmmere i tøj udgør. De kan også overveje påvirkning af de mennesker, som arbejder i tøjproduktionen (arbejdsforhold) og det miljø, som modtager spildevand fra tøjproduktionen.
  • Udvid evt. aktiviteten med en fuld livscyklusanalyse fra vugge til grav eller vugge til vugge, hvor også bomuldens liv efter, at den købes af forbrugerne inddrages.
Tags: Livscyklus, vugge til vugge, tøjproduktion
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 45-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Papir
  • Skriveredskaber

METODER:

RESSOURCER: