Eleverne formulerer en fælles teamkontrakt, hvor de byder ind med og afstemmer forventninger, ansvarsfordeling og principper (dogmer) for deres samarbejde.
Metoden understøtter elevernes samarbejdsevner, ansvarsbevidsthed og refleksion over gruppeprocesser. Den kan med fordel bruges ved opstart af projektarbejde, længerevarende gruppeopgaver og/eller tværfaglige forløb.
Tegn en teamkontraktskabelon på et A3 , som eleverne kan udfylde. Lav evt. tændstikspersoner i midten og giv plads til, at eleverne kan skrive deres navne, så det er tydeligt, hvis teamkontrakt det er. Kopiér skabelonen, så der er et eksemplar til hver gruppe.
Forklar hvorfor det er vigtigt at afstemme forventninger, når man starter med at arbejde sammen i en gruppe. Udlevér teamkontrakt skabelonen – en til hveer gruppe. Gennemgå den med eleverne og fortæl dem, hvordan I vil bruge den. Vil den fx tages frem undervejs og/eller anvendes ved evaluering af forløbet?
Eleverne reflekterer i deres gruppe over, hvad der kendetegner et godt samarbejde. De udfylder deres teamkontrakt ved at besvare en række spørgsmål, fx:
Eleverne hænger deres teamkontrakter op et sted i klassen, så de er synlige i hele forløbet og minder grupperne om de aftaler, de har indgået.