METODE

Kompetencegrupper

Eleverne inddeles i grupper baseret på deres kompetencer eller styrker.

Metoden understøtter, at eleverne anvender deres individuelle styrker i samarbejde med andre og indgår i et gruppearbejde, hvor forskellighed bliver en ressource.

1

Beslut hvilke kompetencer, der er relevante for udfordringen, forløbet eller aktiviteten, fx kreativitet, kommunikation, teknik og/eller struktur.

2

Tildel kompetencer til eleverne eller lad eleverne selv identificere deres styrker. Det kan gøres gennem en kort refleksionsøvelse, et spørgeskema eller en klassedialog.

3

Sammensæt grupperne, så der er en blanding af forskellige kompetencer i hver gruppe.

Didaktiske fif:

  • Gør evt. kompetencerne til roller i grupperne, så hver elev er klar over sin styrke og ansvar i gruppen.
  • Hjælp eleverne med at identificere deres styrker, hvis de har svært ved det. Gør det evt. ved at pege på, hvad de typisk er gode til i undervisningen.
  • I stedet for, at eleverne selv peger på deres styrker, kan deres kammerater gøre det i forhold til, hvordan de oplaver hinanden. Det kan medvirke til at fremme en anerkendende kultur i klassen.
  • Grupperne kan dannes både med blandede kompetencer (hvor alle bidrager med forskellige styrker) eller med samme kompetence (hvor de specialiserer sig).
  • Tag evt. første gang styringen af grupperingen. Senere kan eleverne bedre selv vurdere og danne grupper efter deres kompetencer.
  • Vær opmærksom på ikke at fastholde elever i kompetencer og roller, så de ikke får prøvet kræfter med og udfoldet andre sider.
  • Efter endt gruppearbejde kan eleverne evaluere deres samarbejde i gruppen og sætte ord på, om de har fået øje på nogle andre kompetencer hos hinanden.
Tags: Finde sammen, gruppere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

Evt. spørgeskema