METODE

Talgrupper

Eleverne inddeles tilfældigt i grupper ved hjælp af tal. Hver elev får tildelt et tal, og de danner derefter grupper med andre elever, der har det samme tal.

Metoden understøtter en hurtig og enkel gruppering af eleverne, hvilket kan være nyttigt i forskellige læringsaktiviteter, hvor tilfældige grupperinger skaber dynamik og variation i samarbejdet.

1

Beslut hvor mange grupper der skal dannes, og hvor mange elever der skal være i hver gruppe.

2

Peg på eleverne skiftevis og giv dem et tal i en fortløbende talrække. Start forfra på talrækken, når tallet for antallet af grupper er nået. Eleverne kan enten stille sig på en række, i en cirkel – eller blive, hvor de er.

3

Eleverne finder sammen med de andre, der har fået samme tal som dem.

Didaktiske fif:

  • Skriv evt. tallene på små lapper papir, som eleverne trækker. I stedet for tal, kan grupperne også have navne, der er relevante i forhold til temaet – eller efter, hvad gruppens specifikke opgave/udfordring er.
  • Brug evt. en digital talgenerator eller online gruppeinddeler til at generere vilkårlige tal.
  • Print evt. billeder, der er relevante for temaet, og klip dem op i det antal gruppemedlemmer, der vil være i hver gruppe. Eleverne trækker og finder sammen med dem, der har trukket de andre dele af samme billede, så de tilsammen danner billedet (puslespil).
  • Talgrupper kan bl.a. bruges til hurtige diskussioner, aktiviteter eller længerevarende gruppearbejde.
Tags: Finde sammen, gruppere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe

VÆRKTØJER:

Evt. seddler med tal / gruppenavne