METODE

Vurderingsskala

Eleverne placerer fænomener, data eller eksempler på en skala ud fra bestemte kriterier, fx påvirkning, relevans, risiko eller bæredygtighed. 

Metoden hjælper eleverne med at strukturere deres vurderinger, argumentere for deres valg og se sammenhænge mellem forskellige faktorer.

 

FØR

Beslut hvad eleverne skal vurdere. Det kan fx være klimaaftryk, kilders troværdighed eller risikoniveau. Definér dernæst fx. 3 relevante svarmuligheder, der kan placeres på en skala, fx. lav, middel og høj. 

1

Udpeg eller lad eleverne identificere de data, eksempler eller fænomener, som de vil vurdere.

2

Eleverne indsamler viden for at kunne kvalificere deres vurdering.

3

De argumenterer for deres vurdering og bliver enig med deres makker/gruppe om svaret.

4

Eleverne præsenterer og begrunder deres placeringer til andre grupper eller med resten af klassen.

Didaktiske fif:

  • I stedet for tre niveauer (lav, middel, høj) kan skalaen have flere svarmuligheder (fx 1-10) eller symboler (emoji, farver).
  • Lad evt. eleverne udvikle deres egne svarmuligheder og vurderingskritier.
  • Eleverne kan vurdere individuelt først, inden de bliver enige i deres gruppe. 
  • Lad evt. eleverne ændre deres svar op eller ned på skalaen i takt med, at de får ny viden eller hører argumenter fra andre.
  • Kan eleverne ikke blive enige om deres svar i deres gruppe, så brug metoden Simpel flertalsafstemning
  • Skalaen kan også være en fysisk linje på gulvet, en tavle/plakat, eller en digital skala i et online værktøj.
Tags: Vurdere, beslutte
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Fysisk vurderingsskala (fx en linje på gulvet, en tavle eller et stort ark papir)
  • Digitale værktøjer (fx Padlet, Google Slides eller Jamboard)
  • Kort med eksempler, fænomener eller data