METODE

Tidslinje

Eleverne identificerer og/eller placerer begivenheder, handlinger eller andet på en fysisk eller digital tidslinje. 

Metoden hjælper eleverne med at kortlægge begivenheder, visualisere tidsperspektiver, skabe overblik og/eller identificere mønstre.

1

Definér eller lad eleverne beslutte, hvad de vil undersøge med en tidslinje. Det kan fx. være historiske begivenheder, et produkts livscyklus, en persons livsforløb, en brugers oplevelse eller en romans handlingsforløb.

2

Udlevér fysiske eller digitale kort med begivenheder, handlinger eller andet, som eleverne vil placere på tidslinjen – eller lad eleverne selv finde det, som de vil placere på tidslinjen.

3

Eleverne placerer begivenhederne, handlingerne mv. i rækkefølge på en fysisk eller digital tidslinje. De kan tilføje datoer, citater, fakta eller andet relevant. 

4

Eleverne reflekterer over fx:

  • Hvordan påvirker begivenhederne hinanden?
  • Er der uventede forbindelser eller tendenser?
  • Hvad kan vi lære af udviklingen?

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan lave en tidslinje online, hvor de kan tilføje videoer, artikler eller billeder.
  • Eleverne kan med metoden Hypotseudvikling lave hypoteser om fremtidige udviklinge eller med metoden Forecasting fremskrive udviklingstendenser fra tidslinjen.
  • Eleverne kan sammenligne flere forskellige tidslinjer (fx to lande, to teknologier eller to historiske perioder).
  • Eleverne kan tilføje farvekoder for at vise sammenhænge mellem begivenhederne eller med metoden kategoriudvikling identificere relevante kategorier og mønstre.
  • Eleverne kan også lave en “levende tidslinje”, hvor de fysisk stiller sig i rækkefølge og fremlægger hver deres begivenhed.Klassen kan evt. som afrunding diskutere om, der kan være forskellige måder at tolke rækkefølgen på – og hvad disse forskelle kan skyldes. 
Tags: Kortlægge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Evt fysisk tidslinje (fx. på stort papir, snor på gulvet)
  • Evt. digital tidslinje (fx i Padlet, Miro, Jamboard)
  • Evt. kort med begivenheder, handlinger eller data