METODE

Ping-pong argumentation

Eleverne dyster ved enten at argumentere for eller imod et synspunkt. De fremfører deres egne argumenter og tilbageviser andres sagligt.

Metoden træner eleverne i at tænke kritisk, formulere velunderbyggede argumenter og styrke deres mundtlige fremstillingsevner.

 

FØR

Forbered eller lad eleverne forberede en række problemstillinger, alternativer eller forslag, som de vil argumentere for/imod.

Del klassen op i to eller flere hold. Hvert hold vil enten argumentere for eller imod noget eller argumentere for deres eget forslag.

1

Introduceér dysten og spillereglerne, fx. om der må afbrydes eller ej, og hvor lang tid eller hvor mange runder dysten vil vare. 

2

Giv holdene tid til at forberede deres argumenter. Hvert hold noterer deres hovedargumenter og eventuelle eksempler, som de vil bruge.

3

Ét hold starter med at fremføre deres argumenter (fx hvorfor togtransport er bedre end fly). Det andet hold lytter aktivt og forbereder modsvar.

4

Hold 2 imødegår hold 1’s argumenter ved at tilbagevise dem og fremføre deres egne.

5

Der fortsættes til tiden er gået eller et aftalt antal runder.  

Didaktiske fif:

  • Start evt. med en fælles brainstorm over, hvad der gør et argument stærkt. Brug fx eksempler fra politik eller debatprogrammer.
  • Lad evt. eleverne selv udvikle påstande, de skal dyste/battle om – fx “Mobiltelefoner bør forbydes i skolen” eller “Fast fashion bør beskattes hårdere”.
  • Giv eleverne tid til at øve sig i argumentationsteknikker, fx brug af fakta, eksempler eller følelser.
  • Lav evt. en hurtig “lyn-battle”, hvor elever på skift skal give et argument på kun 10 sekunder.
  • Hvert hold kan evt. få 30 sekunder til at levere et afsluttende argument, der skal overbevise publikum/dommeren.
  • Klassen kan evt. i fællesskab evaluere argumenterne: Hvilke var de stærkeste? Hvad gjorde nogle argumenter mere overbevisende?
  • Lad evt. nogle elever være neutrale dommere, der vurderer argumenternes styrke og giver begrundede vurderinger. Dommerne kan også stemme med metoden Simpel flertalsafstemning om, hvilke argumenter, der er mest overbevisende.
Tags: Argumentere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Påstande/problematikker