METODE

Duetpræsentation

Eleverne præsenterer deres arbejde for hinanden to og to eller ved at to makkerpar/grupper lytter til hinanden og giver hinanden en umiddelbar respons.

Metoden træner elevernes evne til at formidle deres arbejde, lytte aktivt og give konstruktiv feedback i en tryg og dialogisk ramme.

1

Hver elev, makkerpar eller gruppe forbereder en præsentation af deres arbejde. Sæt en tidsmæssig ramme og/eller giv eleverne nogle punkter, som de skal dække i deres præsentation. De kan anvende stikord, skitser, slides eller andre visuelle hjælpemidler. 

2

Eleverne, makkerparrene eller grupperne går sammen to og to.

3

Første elev/makkerpar/gruppe præsenterer for de andre. Har de arbejdet i makkerpar eller grupper, kan dem, der præsenterer, indtage forskellige roller eller sikre, at alle siger noget.  

4

Når første elev/makkerpar/gruppe har præsenteret, kan de elever, der lyttede:

  • Opsummere hovedpointerne (“Dét, jeg hører/forstår, er…”)
  • Stille spørgsmål til uklarheder (“Hvad mener du/I med….”)
  • Give en umiddelbar reaktion (“Jeg fandt det særligt interessant…”)
5

Eleverne skifter, så elev/makkerpar/gruppe 2 præsenterer, og det samme gentager sig.

Didaktiske fif:

  • Har eleverne svært ved præsentationen, kan de bruge spørgsmålskort som støtte.
  • Eleverne kan præsentere i flere runder for at høre flere bud og/eller opleve progression i deres egen præsentation. 
  • Træn evt. aktiv lytning med eleverne forinden, hvor de gentager hovedpointerne fra det, de hører.
  • Metoden kan også bruges af eleverne til at præsentere deres læring efter et projektforløb og få input til at videreudvikle deres idéer.
  • Anvend evt. en feedback metode så fx 4-feedback eller To stjerner og et ønske til at strukturere elevernes feedback til hinanden.
  • Hvis relevant, kan grupperne kombinere deres indsigter for at skabe et fælles billede.
  • Saml evt. op med klassen i fht. hvordan de kan bruge responsen og nye indsigter, perspektiver og ligheder/forskelligheder, der har vist sig.
Tags: Præsentere, lytte, respondere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Evt. digitale eller fysiske præsentationsmaterialer