AKTIVITET

Café fremlæggelse

Eleverne præsenterer deres frembringelser (idéer, prototyper, produkter) ved et bord for en række gæster udefra. Gæsterne giver feedback og rykker videre til et nyt bord.

Intentionen er, at give eleverne mulighed for at præsentere deres arbejde kort og præcist i en tryg ramme og træne deres evne til at modtage og bruge feedback konstruktivt.

1

Eleverne forbereder en præsentation af deres idé, prototype eller produkt med metoden Elevatortale. De klargører et bord og vælger, hvilke visuelle hjælpemidler (slides, plancher, tegninger, fysiske modeller mv.), de vil anvende for at understøtte deres præsentation.

2

Hver gruppe sidder ved et bord og præsenterer for en gruppe gæster. Præsentationen varer 3-5 minutter, mens gæsterne skriver deres feedback på post-its (et feedbackpunkt per post-it). Ring med en klokke eller andet, når tiden er gået.

3

Gæsterne giver på skift feedback med metoden 4-feedback til eleverne. Gæsterne placerer løbende eller afslutningsvis deres post-its på 4-feedback (arbejdsark) skemaet. Ring med en klokke eller andet, når tiden er gået.

4

Eleverne takker for feedbacken. Gæsterne takker for præsentationen og rykker til videre til en ny gruppe.

5

Igangsæt en ny præsentations- og feedbackrunde.

6

Der fortsættes et på forhånd aftalt antal runder.

7

Saml op med eleverne og gæsterne. Invitér gæsterne til at komme med noget generel feedback til, hvad de har set og hørt.

8

Gæsterne takkes og eleverne kigger på den feedback, som de har modtaget.

Didaktiske fif:

  • Udstik evt. nogle kreative benspænd eller rammer til elevernes præsentationer. Det kan fx være krav til visuelle hjælpemidle, eller hvad de som minimum skal komme ind på i deres præsentation.
  • Kommer gæsterne udefra, så instruér dem i, hvad eleverne har arbejdet med, og rammerne for feedbacken.
  • Er gæsterne de andre elever fra klassen, kan der med fordel laves to runder, så dem, der præsenterer og dem, der er gæster skifter ruller midtvejs.
  • Giv evt. de elever, der præsenterer, forskellige roller. Én kan være primær oplægsholder, én kan notere feedbacken, og én kan stille spørgsmål, som eleverne ønsker svar på.
  • Skab evt. en hyggelig atmosfære med en café-stemning.
  • Efter gæsterne er gået kan der laves en fælles opsamling med eleverne. Mind dem evt. om, at det ikke er al feedback, der skal lyttes 1:1 til, men at det giver indblik i, hvordan andre oplever det præsenterede. tag evt. en snak med eleverne om:
    • Hvad lærte vi af at præsentere flere gange?
    • Hvilke tilbagemeldinger gik igen?
    • Hvordan kan vi bruge feedbacken?
  • Aktiviteten kan både anvendes som afslutning pp et projektforløb, og som en feedback session undervejs, hvor eleverne anvender de opnåede indsigter til at forbedre deres idé, prototype eller produkt.
Tags: Præsentere, lytte, forbedre
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
TID: 45-90 min.

FAG:

-

VÆRKTØJER:

  • Stole og borde
  • Visuelle hjælpemidler

METODER:

RESSOURCER: