Eleverne undersøger og udforsker transportvaner ved at estimere afstande, måle egne transportdata og sammenligne deres resultater med officielle statistikker.
Intentionen er, at eleverne får en konkret forståelse af danskernes og deres egne transportvaner, samt at de overvejer, hvordan transportvaner kan ændres i en bæredygtig retning.
Klassen undersøger og bliver klogere på begrebet transport ved at udfylde arbejdsarket Rundt om begrebet.
Med metoden Estimering kommer eleverne I grupper med deres bud på:
Eleverne efterprøver de første to gæt ved at gå eller cykle en kort strækning på skolens område og sammenligner resultaterne med deres gæt.
Med metoden Gæt, del og gæt igen skriver hver elev hemmeligt og med store bogstaver på et A4-ark deres svar på spørgsmålene:
Eleverne viser deres svar til hinanden samtidig ved nedtælling. Enkelte elever uddyber deres svar.
Eleverne kommer med et nyt gæt baseret på klassens samtale.
Afslør svaret for klassen (kilde: TU årsrapport 2023, tabel 3):
Eleverne diskuterer i grupper med metoden Talechip:
Eleverne nedskriver individuelt svar på nedenstående spørgsmål:
Eleverne deler deres svar med deres gruppe og sammenligner med metoden Ligheder og forskelle danskernes gennemsnit med deres egne transportvaner. De kan udarbejde grafer eller diagrammer over egne transportvaner.
Afslut aktiviteten med en klassediskussion: