AKTIVITET

Hvordan transporterer danskerne sig?

Eleverne undersøger og udforsker transportvaner ved at estimere afstande, måle egne transportdata og sammenligne deres resultater med officielle statistikker.

Intentionen er, at eleverne får en konkret forståelse af danskernes og deres egne transportvaner, samt at de overvejer, hvordan transportvaner kan ændres i en bæredygtig retning.

1

Klassen undersøger og bliver klogere på begrebet transport ved at udfylde arbejdsarket Rundt om begrebet.

2

Med metoden Estimering kommer eleverne I grupper med deres bud på:

  • Hvor mange skridt skal bruges til at gå 1 km? 
  • Hvor lang tid tager det at cykle 1 km? 
  • Hvor mange km kører en bil på en landevej på 1 minut? 
  • Hvor mange km kører et regionaltog på 1 minut? 
3

Eleverne efterprøver de første to gæt ved at gå eller cykle en kort strækning på skolens område og sammenligner resultaterne med deres gæt.

4

Med metoden Gæt, del og gæt igen skriver hver elev hemmeligt og med store bogstaver på et A4-ark deres svar på spørgsmålene:

    • Hvor mange kilometer transporterer danskerne sig i gennemsnit om dagen?
    • Hvilket transportmiddel bruger danskerne mest? 

Eleverne viser deres svar til hinanden samtidig ved nedtælling. Enkelte elever uddyber deres svar. 

5

Eleverne kommer med et nyt gæt baseret på klassens samtale.

6

Afslør svaret for klassen (kilde: TU årsrapport 2023, tabel 3):

  • I gennemsnit transporterer en dansker sig 37,3 km om dagen
  • 83,2% af transportkilometerne sker med bil (inkl varebil, taxa, motorcykel mv.), 9,9% foretages med offentlig transport (bus, tog, metro, letbane mv.), 3,5% med cykel og 2,7% til fods.
7

Eleverne diskuterer i grupper med metoden Talechip:

  • Hvor tæt på var jeres gæt?
  • Hvorfor tror I, at bilen er det mest brugte transportmiddel?
  • Hvilke faktorer påvirker folks valg af transportmiddel? (Alder, geografi, økonomi, tilgængelighed)
8

Eleverne nedskriver individuelt svar på nedenstående spørgsmål: 

  • Hvilket transportmiddel bruger du, når du skal til og fra skolen? (skriv flere, hvis transportmidlet varierer)
  • Hvilke andre transportmidler bruger du og din familie? Og til hvad?
  • Hvor mange kilometer transporterer du dig dagligt?
9

Eleverne deler deres svar med deres gruppe og sammenligner med metoden Ligheder og forskelle danskernes gennemsnit med deres egne transportvaner. De kan udarbejde grafer eller diagrammer over egne transportvaner.

10

Afslut aktiviteten med en klassediskussion: 

  • Hvordan ændrer vi folks transportvaner? 
  • Hvad vil I selv være villige til at ændre? Fx. undvære at rejse med fly? 
  • Er det et personligt ansvar eller noget politikerne skal lovgive om? 

Didaktiske fif:

  • Lad evt. eleverne kortlægge, hvor langt 37,3 km faktisk er i forhold til lokalområdet, fx afstand fra skolen til en nærliggende by.
  • Eleverne kan med metoden Værdilinje stille sig op på en række, hvor de med deres fysiske placering viser deres gæt på, hvor mange kilometer danskerne i gennemsnit rejser om dagen. På den måde visualiserer de deres svarfordeling.
  • Aktiviteten kan udvides ved at kigge nærmere på Transportundersøgelsen og finde andre relevante data såsom rejsetid samt, hvordan danskerne under Corona brugte mere af deres transporttid på at gå end tidligere år (figur 6 på side 7).
  • Lav evt. en undersøgelse af elevernes egne transportmønstre, fx ved at de fører logbog over deres transport i en uge.
  • Få evt. eleverne til at forholde sig til, om de ønsker at bruge andre transportmidler eller ændre fordelingen mellem dem, som de bruger – og i givet fald hvilke transportmidler og hvorfor? 
  • Hent evt. inspiration fra aktuelle kampagner om bæredygtig transport og diskuter, hvordan transportvaner kan ændres. I kan også koble aktiviteten op på Alle børn cykler kampagnen i september, som Cyklistforbundet står bag. 
Tags: Transportvaner, transportmidler
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Matematik

VÆRKTØJER:

  • Skridttællere
  • Cykel
  • A4-papir

METODER:

RESSOURCER: