AKTIVITET

Lanceringsevent

Eleverne forbereder og gennemfører et lanceringsevent, hvor de lancerer en kampagne, et produkt eller noget tredje for et inviteret publikum.

Intentionen er, at eleverne får erfaring med at lancere og formidle deres arbejde i en autentisk kontekst, at engagere et publikum, og de oplever anerkendelse af deres indsats.

1

Fortæl eleverne om, at de skal afholde et lanceringsevent, hvor de præsenterer deres kampagne, produkt eller andet for et publikum. Forklar dem, hvordan det kommer til at foregå, hvem gæsterne er, og hvilke krav der er til deres præsentation.

2

Med metoden Brainstorm kommer de i deres grupper op med idéer til, hvordan de bedst præsenterer deres produkt, samt hvilke virkemidler, der kan skabe en engagerende event (fx ‘visuals’, produktdemonstrationer, taler eller interaktive elementer).

3

Eleverne introducerer med deres gruppe deres 5 bedste idéer for en anden gruppe. Grupperne stemmer på hinandens idéer med metoden Dot voting, således at hver gruppe får reduceret deres 5 idéer til 2, som de vil præsentere for klassen.

4

Grupperne præsenterer på skift deres idéer for klassen. Eleverne bliver enige om, hvad lanceringseventet skal indeholde, og hvordan det skal foregå. Kan eleverne ikke blive enige, kan de deles op i nye grupper, hvor de arbejder med forskellige elementer af lanceringseventet.

5

Eleverne designer plakater, flyers eller digitale invitationer for at reklamere for eventet og sikre, at der kommer et publikum. Publikum kan fx være andre elever, forældre eller personer fra lokalsamfundet.

6

Eleverne øver med metoden Generalprøve sig i at præsentere deres kampagne eller produkt klart og engagerende.

7

Eleverne klargør borde, præsentationsmaterialer og eventuelle dekorationer, så rummet får en professionel og indbydende stemning.

8

Gæsterne ankommer. Eleverne byder dem velkommen, og de sørger for en god stemning.

9

Eleverne præsenterer deres produkter/kampagner og inviterer gæsterne til at interagere, stille spørgsmål og give respons.

Didaktiske fif:

  • Brug lanceringen som afslutning på et projektforløb for at give eleverne en meningsfuld afslutning og anerkendelse af deres arbejde.
  • Giv evt. eleverne ansvar for forskellige roller. Nogle kan være værter, andre kan introducere produkter, styre teknikken eller dokumentere eventet med billeder/video.
  • Overvej at afholde lanceringsreceptionen et sted uden for skolen, fx på et bibliotek, kulturhus eller virksomhed for at gøre oplevelsen mere autentisk.
  • Gæsterne kan inviteres til at give mere systematisk feedback med anvendelse af en feedback metode. 
  • Lad eleverne i forlængelse af lanceringen reflektere over og diskutere, hvad der fungerede godt, og hvad de ville gøre anderledes næste gang. De kan også reflektere over, hvordan det var at lancere deres produkt eller kampagne og modtage feedback.
  • Eleverne kan bruge de spørgsmål og inputs, de har fået, som afsæt til en videre udvikling af deres idé eller kampagne.
Tags: Præsentation, kampagne, produktlancering
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
TID: 45 - 90 min. (eventet)

FAG:

-

VÆRKTØJER:

  • Små klistermærker
  • Plakater, flyers og invitationer
  • Præsentationsmaterialer (PowerPoint, video, fysiske produkter)
  • Bordopstillinger og evt. udsmykning
  • Evt. forplejning/snacks
  • Kamera eller telefon

METODER:

RESSOURCER: