Eleverne forbereder og gennemfører et lanceringsevent, hvor de lancerer en kampagne, et produkt eller noget tredje for et inviteret publikum.
Intentionen er, at eleverne får erfaring med at lancere og formidle deres arbejde i en autentisk kontekst, at engagere et publikum, og de oplever anerkendelse af deres indsats.
Fortæl eleverne om, at de skal afholde et lanceringsevent, hvor de præsenterer deres kampagne, produkt eller andet for et publikum. Forklar dem, hvordan det kommer til at foregå, hvem gæsterne er, og hvilke krav der er til deres præsentation.
Med metoden Brainstorm kommer de i deres grupper op med idéer til, hvordan de bedst præsenterer deres produkt, samt hvilke virkemidler, der kan skabe en engagerende event (fx ‘visuals’, produktdemonstrationer, taler eller interaktive elementer).
Eleverne introducerer med deres gruppe deres 5 bedste idéer for en anden gruppe. Grupperne stemmer på hinandens idéer med metoden Dot voting, således at hver gruppe får reduceret deres 5 idéer til 2, som de vil præsentere for klassen.
Grupperne præsenterer på skift deres idéer for klassen. Eleverne bliver enige om, hvad lanceringseventet skal indeholde, og hvordan det skal foregå. Kan eleverne ikke blive enige, kan de deles op i nye grupper, hvor de arbejder med forskellige elementer af lanceringseventet.
Eleverne designer plakater, flyers eller digitale invitationer for at reklamere for eventet og sikre, at der kommer et publikum. Publikum kan fx være andre elever, forældre eller personer fra lokalsamfundet.
Eleverne øver med metoden Generalprøve sig i at præsentere deres kampagne eller produkt klart og engagerende.
Eleverne klargør borde, præsentationsmaterialer og eventuelle dekorationer, så rummet får en professionel og indbydende stemning.
Gæsterne ankommer. Eleverne byder dem velkommen, og de sørger for en god stemning.
Eleverne præsenterer deres produkter/kampagner og inviterer gæsterne til at interagere, stille spørgsmål og give respons.