AKTIVITET

Fernisering

Eleverne forbereder en fernisering (udstilling) af det, de har produceret, og inviterer gæster udefra, såsom andre elever, forældre eller personer fra lokalsamfundet.

Intentionen er, at eleverne får erfaring med at fremvise deres produktion i en autentisk kontekst, oplever anerkendelse af deres indsats og reflekterer over formidling og æstetik.

1

Orientér eleverne om, at de skal lave en stand, hvor de udstiller og præsenterer deres arbejde for gæster udefra til en fernisering. Fortæl dem, hvordan det kommer til at foregå, hvem gæsterne er, og hvilke krav der er til deres udstilling/præsentation.

2

Eleverne planlægger deres udstilling. Med metoden Brainstorm kommer de med idéer til, hvordan deres produkter bedst formidles visuelt (fx. layout, opsætning, forklarende tekst, audiovisuelle elementer).

3

Eleverne forbereder deres udstilling. De laver plakater, beskrivelser eller interaktive elementer.

4

Eleverne øver sig med metoden Generalprøve i at forklare deres arbejde kort og præcist. De kan præsentere for hinanden og give hinanden feedback.

5

Eleverne klargør klasseværelset / udstillingsrummet og deres udstilling.

6

Gæsterne ankommer og begynder at gå rundt i udstillingen. Eleverne byder dem velkommen til deres stand og præsenterer. Gæsterne interagerer med eleverne.

7

Saml op i klassen, når gæsterne er gået. Eleverne reflekterer over, hvordan det var at præsentere deres arbejde og modtage feedback.

Didaktiske fif:

  • Vis evt. nogle eksempler på forskellige typoer udstillinger før eller efter elevernes brainstorm og anvend metoden Se – Mærk – Forstå til at få øje på virkemidler mv. Eleverne kan også selv søge efter udstillinger på internettet, som de undersøger. 
  • Involvér eleverne i at formulere og udsende invitationer. Lad dem fx skrive personlige invitationer til specifikke gæster, lave plakater, der reklamerer for ferniseringen eller digitale opslag.
  • Giv eleverne forskellige roller. Nogle kan fx være værter, andre kan introducere gæsterne, og nogle kan dokumentere ferniseringen med billeder eller video.
  • Brug ferniseringen som afslutning på et projektforløb for at give eleverne en meningsfuld afslutning og anerkendelse af deres arbejde.
  • Overvej at afholde ferniseringen på et lokalt bibliotek, kulturhus eller en anden offentlig arena for at styrke elevernes oplevelse af autenticitet.
  • Lad evt. eleverne reflektere over og diskutere, hvad der fungerede godt, og hvad de ville gøre anderledes næste gang. De kan også bruge de spørgsmål og inputs, de har fået, som afsæt til en videre udvikling.
Tags: Udstilling, præsentation, feedback
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
TID: 45 - 90 min. (ferniseringen)

FAG:

-

VÆRKTØJER:

  • A3-papir / plakater
  • Bord / mobile vægge
  • Evt. computer og skærm 
  • Evt. baggrundsmusik, snacks mv.

METODER:

RESSOURCER: