AKTIVITET

Filmpremiere

Eleverne forbereder en filmpremiere, hvor de fremviser deres egne filmproduktioner for et publikum, fx andre elever, forældre eller personer fra lokalsamfundet.

Intentionen er, at eleverne får erfaring med at præsentere deres film i en autentisk kontekst og oplever anerkendelse af deres arbejde.

1

Fortæl eleverne, at de skal afholde en filmpremiere, hvor de viser deres egne film for et publikum. Forklar dem, hvordan det kommer til at foregå og hvilke krav der er til deres præsentation af filmen.

2

Med metoden Brainstorm kommer eleverne op med idéer til, hvordan de vil skabe en autentisk premiereoplevelse (fx med rød løber, plakater, introduktioner af filmene, musik).

3

Eleverne designer plakater, flyers eller digitale invitationer for at reklamere for filmpremieren.

4

Eleverne forbereder med deres gruppe deres præsentation af deres film. Giv evt. eleverne rammesættende kriterier i fht. tid, indhold og formen for deres præsentation, herunder om alle i gruppen skal sige noget.

5

Eleverne øver sig i at præsentere deres film kort og præcist. De introducerer med deres gruppe deres film for anden gruppe, og grupperne giver hinanden feedback med metoden To stjerner og et ønske.

6

Eleverne gør lokalet klar. De opsætter skærm/projektor og eventuelle dekorationer, så rummet får en stemning af en rigtig filmpremiere. De tester, at videoerne fungerer.

7

Gæsterne ankommer. Eleverne byder dem velkommen og sørger for, at de får en god oplevelse, fx ved at vise dem deres pladser og præsentere programmet.

8

Filmene vises én efter én, og eleverne introducerer kort deres film for publikum.

Didaktiske fif:

  • Giv evt. eleverne ansvar for forskellige roller. Nogle kan være værter, andre kan introducere filmene, styre teknikken eller dokumentere eventet med billeder/video.
  • Brug filmpremieren som afslutning på et projekt for at give eleverne en meningsfuld afslutning og anerkendelse af deres arbejde.
  • Overvej at afholde filmpremieren et sted uden for skolen, fx i en biograf, et bibliotek eller et kulturhus for at gøre oplevelsen mere autentisk.
  • Når publikum er gået, kan eleverne med metoden 3-2-1-evaluering reflektere over, hvordan det var at vise deres film for et publikum og modtage feedback.
  • Lad eleverne reflektere over og diskutere, hvad der fungerede godt, og hvad de ville gøre anderledes næste gang. 
Tags: Filmvisning, præsentation, feedback, æstetisk formidling
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
TID: 60 - 90 min. (filmpremieren)

FAG:

-

VÆRKTØJER:

  • Skærm/projektor og lydanlæg
  • Evt. rød løber, dekorationer og snacks
  • Kamera eller telefon

METODER:

RESSOURCER: