Eleverne anvender kunstig intelligens (AI) som en aktiv “deltager” til at komme op med et bredt udvalg af forskelligartede idéer.
Metoden træner eleverne i at bruge kunstig intelligens kreativt til at udforske forskellige mulige løsninger på et problem.
Formulér et problem, eller bed eleverne selv formulere et problem, de ønsker at udvikle ideer til.
Eleverne beskriver til deres chatbot (fx SkoleGPT), at de er skoleelever på hvilken årgang, hvilket fag der er tale om, og hvad problemet handler om.
Eleverne forklarer chatbotten, at den skal fungere som en aktiv deltager i en brainstorming-session med dem. De forklarer processen som en “ping-pong”, hvor eleverne finder på og skriver en idé til chatbotten, hvorefter chatbotten finder på en idé, og så fortsætter denne vekselvirkning.
Eleverne begynder brainstorming sammen med den kunstige intelligens. Det er vigtigt, at eleverne hjælper hinanden med at formulere deres egne idéer, så alle bidrager og får delt deres idéer med chatbotten.
Eksempel på prompt:
Hej! Vi er elever i 8. klasse, og vi arbejder med brainstorming i (fag, tema). Vi vil gerne udvikle idéer til (beskriv problemet). Du skal være en aktiv deltager i vores brainstorming og lege “ping-pong” med os:
Regler:
Er du klar? Vores første idé er: (skriv jeres idé).