METODE

Brainstorm med kunstig intelligens

Eleverne anvender kunstig intelligens (AI) som en aktiv “deltager” til at komme op med et bredt udvalg af forskelligartede idéer.

Metoden træner eleverne i at bruge kunstig intelligens kreativt til at udforske forskellige mulige løsninger på et problem.

 

1

Formulér et problem, eller bed eleverne selv formulere et problem, de ønsker at udvikle ideer til.

2

Eleverne beskriver til deres chatbot (fx SkoleGPT), at de er skoleelever på hvilken årgang, hvilket fag der er tale om, og hvad problemet handler om.

3

Eleverne forklarer chatbotten, at den skal fungere som en aktiv deltager i en brainstorming-session med dem. De forklarer processen som en “ping-pong”, hvor eleverne finder på og skriver en idé til chatbotten, hvorefter chatbotten finder på en idé, og så fortsætter denne vekselvirkning.

4

Eleverne begynder brainstorming sammen med den kunstige intelligens. Det er vigtigt, at eleverne hjælper hinanden med at formulere deres egne idéer, så alle bidrager og får delt deres idéer med chatbotten.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan instruere chatbotten i at fokusere på at bidrage med idéer, der præsenterer så forskellige perspektiver som muligt for at udvide variationen.
  • Det er vigtigt, at eleverne ikke udvikler alle deres idéer på forhånd. De idéer, som den kunstige intelligens bidrager med, skal fungere som inspiration til, at eleverne formulerer nye, flere og mere varierede idéer.
  • Eleverne kan sætte en grænse for brainstormingen ved at instruere chatbotten i at stoppe, når der f.eks. er blevet udviklet 30-40 idéer i alt.

 

Eksempel på prompt:
Hej! Vi er elever i 8. klasse, og vi arbejder med brainstorming i (fag, tema). Vi vil gerne udvikle idéer til (beskriv problemet). Du skal være en aktiv deltager i vores brainstorming og lege “ping-pong” med os:

  1. Vi skriver en idé.
  2. Du svarer med en ny idé, der er væsentlig anderledes end vores.
  3. Vi fortsætter skiftevis, indtil vi har udviklet (indsæt antal) idéer i alt.

Regler:

  • Hver idé skal være så forskellig som muligt.
  • Hjælp os med at se problemet fra nye vinkler og perspektiver.

Er du klar? Vores første idé er: (skriv jeres idé).

Tags: Finde på
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Telefon, tablet eller computer