Eleverne kommer med et kvalificeret gæt på, hvor mange dage danskerne i gennemsnit rejser til udlandet om året, hvilke rejsemål, der er mest populære, og hvilken transportform, der oftest vælges.
Intentionen er, at eleverne får et konkret billede af danskernes rejsevaner og reflekterer over deres egne erfaringer med ferierejser.
Klassen undersøger forskellige begreber knyttet til temaet turisme ved at anvende arbejdsarket Rundt om begrebet. Begreberne kan vælges ud fra inspirationskortene Turisme fagbegreber. Fx rejsevaner, klimaaftryk og charterferie.
Med metoden Gæt, del og gæt igen skriver hver elev hemmeligt deres gæt på et eller flere af spørgsmålene:
Eleverne skriver deres svar med store bogstaver på et A4-ark og viser deres svar samtidigt ved nedtælling. Enkelte elever begrunder deres svar.
Eleverne streger deres svar ud og kommer med et nyt gæt baseret på klassens samtale. Svarene deles på samme vis.
Del webartiklen Ferie og forretningsrejser 2023 (fysisk eller digitalt) med eleverne. Webartiklen er en bearbejdning af statistiske data, som Danmarks Statistik udgiver en gang årligt. I makkerpar finder eleverne svarene på spørgsmålene.
Med metoden Talechip diskuterer eleverne: