AKTIVITET

Danskernes rejsevaner

Eleverne kommer med et kvalificeret gæt på, hvor mange dage danskerne i gennemsnit rejser til udlandet om året, hvilke rejsemål, der er mest populære, og hvilken transportform, der oftest vælges.

Intentionen er, at eleverne får et konkret billede af danskernes rejsevaner og reflekterer over deres egne erfaringer med ferierejser.

1

Klassen undersøger forskellige begreber knyttet til temaet turisme ved at anvende arbejdsarket Rundt om begrebet. Begreberne kan vælges ud fra inspirationskortene Turisme fagbegreber. Fx rejsevaner, klimaaftryk og charterferie.

2

Med metoden Gæt, del og gæt igen skriver hver elev hemmeligt deres gæt på et eller flere af spørgsmålene:

  • Hvor mange lange ferierejser (mere end 4 overnatninger) til udlandet foretager danskerne samlet set om året? Tallet er for hele den danske befolkning under ét opgjort i millioner af rejser. 
  • Hvilke 3 lande er de mest populære, når danskere rejser på ferie? Skriv de 3 lande i rækkefølge med det mest populære rejsemål først/øbverst.
  • Hvilket transportmiddel vælger danskerne oftest, når de rejser på ferie til udlandet / i Danmark?
  • Hvilken indkvarteringsform vælger danskerne oftest, når de rejser på ferie til udlandet / i Danmark?

 

Eleverne skriver deres svar med store bogstaver på et A4-ark og viser deres svar samtidigt ved nedtælling. Enkelte elever begrunder deres svar.

3

Eleverne streger deres svar ud og kommer med et nyt gæt baseret på klassens samtale. Svarene deles på samme vis. 

4

Del webartiklen Ferie og forretningsrejser 2023 (fysisk eller digitalt) med eleverne. Webartiklen er en bearbejdning af statistiske data, som Danmarks Statistik udgiver en gang årligt. I makkerpar finder eleverne svarene på spørgsmålene.

5

Med metoden Talechip diskuterer eleverne:

  • Hvordan stemmer vores egne rejser overens med disse data?
  • Hvad tror vi påvirker danskernes valg af rejsemål (pris, klima, interesser)?
  • Hvordan påvirker transporten til og fra rejsemålet klimaet? 
  • Hvad kan være (mere) bæredygtige alternativer?

Didaktiske fif:

  • Udvid evt. aktiviteten ved, at eleverne udarbejder matematiske modeller over klassens egne rejsevaner.
  • Afslør evt. svarene for klassen én for én i stedet for, at de selv finder svarene (punkt 4). 
  • Lad evt. eleverne undersøge danskernes rejsevaner mere i dybden ved at finde relevant data på Ferie og forretningsrejser 2023 (i PDFen eller via link til Danmarks Statistiks tabeller om ferie- og erhvervsrejser).
  • Udvid evt. aktiviteten med at tage en snak om, hvordan eleverne tror, at det vil udvikle sig fremover. Metoden Forecasting kan anvendes til, at eleverne arbejder med at fremskrive udviklingen.
Tags: Rejsevaner, rejsemål, transportformer
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 60-75 min.

FAG:

  • Geografi
  • Matematik

VÆRKTØJER:

  • A4-papir

METODER:

RESSOURCER: