AKTIVITET

Den kritiske turist

Eleverne undersøger en valgfri turismevirksomhed og deres påstande om bæredygtighed for at afklare, om de greenwasher.

Intentionen er at træne elevernes kritiske sans som forbrugere af rejser og turistoplevelser, så de kan spotte greenwashing og træffe gode valg til fordel for klimaet.

1

I makkerpar vælger eleverne en turismevirksomhed, som de vil undersøge for, om den er så bæredygtig, som den påstår. Eleverne vælger den virksomhed, de vil arbejde med ud fra inspirationskortene Turismevirksomheder med en bæredygtighedsprofil.

2

Udlevér tjeklisten Guide til at spotte greenwashing og gennemgå den med klassen. Eksemplificér med, hvad  flyselskabet Norwegian skriver om deres bæredygtighedsmål på deres hjemmeside: Norwegian – Bæredygtig luftfart.

3

Tjek om klassen har forstået, hvordan de på virksomhedens website undersøger dens bæredygtighedsprofil.

4

Makkerparrene undersøger, om og i givet fald hvordan deres valgte virksomhed opfører sig bæredygtigt. De anvender tjeklisten Guide til at spotte greenwashing.

5

Makkerparrene mødes to og to med et andet makkerpar for at formidle deres fund med metoden 3-punkts præsentation, hvor de præsenterer:

    • det mest overraskende
    • det mærkeligste 
    • det mest spændende 

Didaktiske fif:

  • I stedet for at anvende Turismevirksomheder med en bæredygtighedsprofil kan eleverne også vælge en virksomhed eller en rejseudbyder, som de kender, og som de mistænker for ikke at være bæredygtig.
  • I stedet for at eleverne gennemgår hele guiden til at spotte greenwashing, så kan de vælge 2-3 punkter, som de vil fordybe sig i, eller klassen inddeles i 8 grupper, der anvender hvert deres. Klip evt. punkterne fra tjeklisten ud og fordel dem.
  • Anvend evt. metoden Makker-match til at danne tilfældige makkerpar.
  • Overvej om eleverne skal udarbejde en folder, plakat, video eller andet, hvor de samler deres fund. 
Tags: Greenwashing, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Dansk
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: