Eleverne undersøger en valgfri turismevirksomhed og deres påstande om bæredygtighed for at afklare, om de greenwasher.
Intentionen er at træne elevernes kritiske sans som forbrugere af rejser og turistoplevelser, så de kan spotte greenwashing og træffe gode valg til fordel for klimaet.
I makkerpar vælger eleverne en turismevirksomhed, som de vil undersøge for, om den er så bæredygtig, som den påstår. Eleverne vælger den virksomhed, de vil arbejde med ud fra inspirationskortene Turismevirksomheder med en bæredygtighedsprofil.
Udlevér tjeklisten Guide til at spotte greenwashing og gennemgå den med klassen. Eksemplificér med, hvad flyselskabet Norwegian skriver om deres bæredygtighedsmål på deres hjemmeside: Norwegian – Bæredygtig luftfart.
Tjek om klassen har forstået, hvordan de på virksomhedens website undersøger dens bæredygtighedsprofil.
Makkerparrene undersøger, om og i givet fald hvordan deres valgte virksomhed opfører sig bæredygtigt. De anvender tjeklisten Guide til at spotte greenwashing.
Makkerparrene mødes to og to med et andet makkerpar for at formidle deres fund med metoden 3-punkts præsentation, hvor de præsenterer: