Eleverne forbereder og gennemfører en catwalk, hvor de fremviser tøj, som de selv har produceret eller upcyclet. Gæster udefra inviteres til at overvære showet.
Intentionen er, at eleverne samarbejder om at udvikle og gennemføre en visuel performance til præsentation af deres produktion.
Orientér eleverne om, at de skal afholde en catwalk, hvor de vil fremvise deres egne tøjdesigns. Fortæl dem, hvordan det kommer til at foregå, hvem gæsterne er, og hvilke krav der er til deres præsentation. Gæsterne kan være andre elever på skolen, forældre og/eller personer fra lokalsamfundet.
Vis et par eksempler på forskellige typer catwalks. Med metoden Se – Mærk – Forstå spotter eleverne virkemidler og mærker stemningen i de viste catwalks. Snak med klassen om, hvilke virkemidler, de får øje på og hvordan de vil beskrive stemningen.
Med metoden Brainstorm kommer eleverne gruppevis op med idéer til stemning, lys, musik og scenografi. Inddel evt. brainstormen i afgrænsede kategorier og bed evt. eleverne om at forholde sig til, hvordan det bæredygtige fokus bedst understøttes.
Klassen bliver enige om konceptet for catwalken – enten ved at tale sig frem til det eller ved at fremlægge deres (bedste) idéer for hinanden og stemme.
Eleverne vælger sig ind på forskellige arbejdsgrupper, der har fokus på forskellige dele, fx markedsføring (inkl. udarbejdelse af invitationer, plakater, videoer mv.), scenografi (inkl. lys, rekvisitter, baggrund mv.), lyddesign (inkl. valg af musik og speak), tøjkollektion (inkl. valg af modeller og rækkefølge) og dokumentation (video og foto).
Eleverne gør scenen og publikumsområdet klar.
Med metoden Generalprøve øver eleverne deres catwalk og bliver enige om, hvad der skal forbedres.
Gæsterne ankommer. Eleverne byder gæsterne velkommen og starter showet. Eleverne går på catwalken og fremviser deres designs, mens musikken spiller, og publikum ser på.