AKTIVITET

Catwalk

Eleverne forbereder og gennemfører en catwalk, hvor de fremviser tøj, som de selv har produceret eller upcyclet. Gæster udefra inviteres til at overvære showet.

Intentionen er, at eleverne samarbejder om at udvikle og gennemføre en visuel performance til præsentation af deres produktion.

1

Orientér eleverne om, at de skal afholde en catwalk, hvor de vil fremvise deres egne tøjdesigns. Fortæl dem, hvordan det kommer til at foregå, hvem gæsterne er, og hvilke krav der er til deres præsentation. Gæsterne kan være andre elever på skolen, forældre og/eller personer fra lokalsamfundet.

2

Vis et par eksempler på forskellige typer catwalks. Med metoden Se – Mærk – Forstå spotter eleverne virkemidler og mærker stemningen i de viste catwalks. Snak med klassen om, hvilke virkemidler, de får øje på og hvordan de vil beskrive stemningen.

3

Med metoden Brainstorm kommer eleverne gruppevis op med idéer til stemning, lys, musik og scenografi. Inddel evt. brainstormen i afgrænsede kategorier og bed evt. eleverne om at forholde sig til, hvordan det bæredygtige fokus bedst understøttes. 

4

Klassen bliver enige om konceptet for catwalken – enten ved at tale sig frem til det eller ved at fremlægge deres (bedste) idéer for hinanden og stemme. 

5

Eleverne vælger sig ind på forskellige arbejdsgrupper, der har fokus på forskellige dele, fx markedsføring (inkl. udarbejdelse af invitationer, plakater, videoer mv.), scenografi (inkl. lys, rekvisitter, baggrund mv.), lyddesign (inkl. valg af musik og speak), tøjkollektion (inkl. valg af modeller og rækkefølge) og dokumentation (video og foto).

6

Eleverne gør scenen og publikumsområdet klar.

7

Med metoden Generalprøve øver eleverne deres catwalk og bliver enige om, hvad der skal forbedres.

8

Gæsterne ankommer. Eleverne byder gæsterne velkommen og starter showet. Eleverne går på catwalken og fremviser deres designs, mens musikken spiller, og publikum ser på.

Didaktiske fif:

  • Catwalken kan bruges som afslutning på et forløb om bæredygtighed i modeindustrien for at øge elevernes bevidsthed om forbrug og genbrug.
  • Eleverne (evt. udvalgte) kan med metoderne Skitsering og Moodboard arbejde med at udvikle et visuelt koncept for catwalken. 
  • Få evt. eleverne til selv at komme op med idéer til hvilke arbejdsgrupper, der skal nedsættes.
  • Eleverne kan pitche deres idéer til konceptet for catwalken gruppevis for hinanden. Med metoden Sammenvævning kan de koble idéerne, eller med en afstemningsmetode kan de stemme om, hvilket koncept de vil arbejde med. 
  • Grupperne kan i forlængelse af generalprøven give hinanden feedback med metoden To stjerner og et ønske eller en af de andre feedback metoder. 
  • Giv eleverne ansvar for forskellige roller under catwalken (værter, modeller, regissører, lysmand, DJ/lyd, dokumentarister mv.).
  • Overvej at afholde showet i et offentligt rum såsom et bibliotek, en kulturhal eller et shoppingcenter for at give det en autentisk dimension.
  • Giv evt. gæsterne mulighed for at give mundtlig feedback med metoden Talking stick (evt. mikrofon).
  • Lad evt. dokumentarholdet efterfølgende vise deres video af catwalken og bed eleverne reflektere over, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres, hvis catwalken skal gennemføres igen.
Tags: Bæredygtig mode, performance
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 30 - 45 min. (catwalken)

FAG:

  • Dansk

VÆRKTØJER:

  • Skærm
  • Materialer til scenografi 
  • Mikrofon, musikafspiller og højttaler
  • Lyskilder
  • Kamera (telefon / tablet)

METODER:

RESSOURCER: