AKTIVITET

På fotojagt efter transport

Eleverne tager billeder af alt, hvad de kan få øje på i deres omgivelser og hverdag, der har med transport at gøre.

Intentionen er at åbne temaet transport op i relation til elevernes egen verden.

1

Opdel klassen i grupper. Udstyr hver gruppe med et kamera, og del en digital væg på Padlet via Skoletube med klassen. Den digitale væg bliver klassens fælles fotocollage, hvortil grupperne vil uploade deres billeder.

2

Grupperne tager på fotojagt for at dokumentere alt, hvad der har med transport at gøre med metoden Et nyt perspektiv

  • Vælg et relevant sted at tage hen.
    Fx på skolens parkeringsplads og cykelskur, i nærområdet, i byen, ved en virksomhed, ved vandet, et busstoppested, en togstation eller en lufthavn.
  • Bed eleverne lede efter overraskende objekter, vinkler eller detaljer.
    Fx. kan de tage et billede af udstødningsrøret på en bil, zoome helt ind på mikropartikler eller tage et overbliksbillede af flytrafik på en app.
3

Tilbage i klassen uploader grupperne deres billeder til den fælles digitale fotocollage på Padlet. Bed evt. grupperne udvælge et bestemt antal billeder, som de uploader. 

4

Kig billederne igennem sammen med klassen. Bliv enige om nogle kategorier, som billederne kan fordeles i med metoden Kategoriudvikling. Fordel billederne i de valgte kategorier. Det kan fx være: 

  • Grøn energi – Sort energi
  • Problemer – Løsninger
  • Stort – Småt

Didaktiske fif:

  • Danskfagligt kan aktiviteten udvides ved at arbejde med billedbeskæring, billedkomposition og kameravinkler. Se evt. Filmcentralens filmleksikon om Billedbeskæring
  • Aktiviteten kan også gives som hjemmeopgave. På den måde kommer billederne til at repræsentere hele elevens hverdag med transport.
  • Skoletube findes en vejledning til Padlet. 
  • Fotocollagen på Padlet kan findes frem igen til senere brug, fx til at dokumentere en transportudfordring, vise en idé til løsning eller lignende.
Tags:
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 45-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Dansk
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Kamera, evt. elevernes mobiltelefoner
  • Padlet (via Skoletube.dk)

METODER:

RESSOURCER: