Eleverne brainstormer og kategoriserer forskellige transportmidler efter deres forventede klimabelastning. De justerer deres vurderinger efter at have læst en faglig artikel om transport og CO2-udledning.
Intentionen er at aktivere elevernes forhåndsviden, skabe refleksion over transportmidlers klimabelastning og styrke deres evne til at vurdere og justere deres opfattelser baseret på ny viden.
Med metoden Silent brainstorm noterer eleverne i stilhed, så mange transportmidler de kender på post-its. Fx. cykler, droner, benzin- og eldrevne biler, busser, tog, fly, færger, motorcykler, lastbiler, fly, krydstogtskibe, el-løbehjul etc. Se flere eksempler på inspirationskortene Transportmidler.
Klassen giver deres bud på, hvilke kategorier de enkelt transportmidler hører til med metoden Kategorisering:
Med metoden Vidensvæg hænger eleverne transportmidlerne inddelt i de tre kategorier op på en væg i klassen.
Eleverne læser webartiklen Nye klimaudregninger: Så meget CO2 udleder det, når du rejser på ferie med fly, bil, bus eller tog med det formål at krydstjekke, om deres forhåndsviden og gæt om transportmidler er rigtig. Klassen ændrer i fællesskab på vidensvæggen, så den stemmer overens med de nye indsigter.