Eleverne undersøger fugles karakteristika, trækstrategier, og hvordan de optimerer deres energiudnyttelse. De omsætter indsigterne til en idé til klimavenlig transport og udarbejder en skitse, som de får feedback på.
Intentionen er at træne eleverne i kreativ problemløsning og til med inspiration i naturen at udvikle innovative og bæredygtige løsninger.
Se videoen Come fly with me med klassen for at blive klogere på, hvordan trækfugle hjælper hinanden.
Lad eleverne undersøge udstoppede fugle (eller fotos af fugle) for at udpege 5 karakteristiske kendetegn ved fugle.
Del eleverne i grupper, og lad hver gruppe vælge en fugleart på websitet . Med metoden Naturinspiration (biomik) undersøger grupperne deres valgte fugls trækstrategi, rute etc. for at blive inspireret. Eleverne noterer deres fund på arbejdsarket Mapping af trækfugles strategier.
Med metoden Brainstorm nedskriver grupperne idéer til, hvordan de kan bruge fuglenes karakteristika og trækstrategier til (videre)udvikling af transportmidler.
Med metoden Skitsering tegner eleverne deres transport-idé. I tillæg til deres tegning beskriver de, hvordan deres idé reducerer CO2 og energiforbruget, og hvordan den er inspireret af fugle.
Grupperne præsenterer deres idé for klassen, og klassen giver feedback med metoden 4-feedback.