AKTIVITET

Hvor grønne er transportvirksomhederne egentlig?

Eleverne undersøger en transportvirksomhed efter eget valg og vurderer, om virksomheden lever op til sine bæredygtige løfter eller er skyldig i greenwashing.

Intentionen er, at eleverne træner deres kritiske sans som forbrugere, så de kan spotte greenwashing og træffe mere klimavenlige transportvalg.

1

I makkerpar anvender eleverne inspirationskortene Transportvirksomheder med en bæredygtighedsprofil til at vælge en transportvirksomhed. De vil undersøge, hvor bæredygtig den i virkeligheden er. 

2

Udlevér tjeklisten Guide til at spotte greenwashing og gennemgå den med klassen. Tjek at eleverne har forstået, hvordan de griber det an. Eksemplificér evt. med webartiklen Norwegian – Bæredygtig luftfart.

3

Makkerparrene undersøger, om og i givet fald hvordan deres valgte virksomhed opfører sig bæredygtigt. De anvender tjeklisten Guide til at spotte greenwashing. Den kan også bruges som inspirationskort ved at klippe punkterne ud, så eleverne kan undersøge en af gangen eller fordele kortene mellem sig.

4

Makkerparrene mødes to og to for at formidle deres fund med metoden 3-punkts præsentation, hvor de præsenterer:

  • det mest overraskende
  • det mærkeligste 
  • det mest spændende 

Didaktiske fif:

    • Anvend evt. metoden Makker-match til at danne tilfældige makkerpar.
    • Som alternativ til at vælge en virksomhed ud fra inspirationskortene kan de kan vælge en virksomhed, som de kender, og som de mistænker for greenwashing.
  • I stedet for at eleverne gennemgår hele guiden til at spotte greenwashing, så kan de vælge 2-3 kort, som de vil fokusere på, eller klassen inddeles i op til 8 grupper, der fordyber sig i hvert deres kort.
  • Overvej om klassen skal udarbejde en folder, plakat, video eller andet, hvor de samler klassens fund. Hæng det op på skolebiblioteket, send det hjem til forældre via Aula, eller lav en happening i det lokale supermarked.
Tags: Greenwashing, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 45-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Dansk
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Reb der er bundet sammen

METODER:

RESSOURCER: