AKTIVITET

Hvordan kan flytransport blive grønnere?

Eleverne undersøger og diskuterer, hvordan fremtidens flytransport kan blive grønnere ved at formulere en hypotese, som de sammenligner med eksisterende grønne løsninger i luftfartsindustrien.

Intentionen er, at eleverne får indsigt i teknologier og begreber, der er på spil i udviklingen af bæredygtig flytransport samt at stimulere deres kreativitet til at udvikle innovative løsninger.

1

Præsentér klassen for spørgsmålet: Hvordan kan fremtidens flytransport blive grønnere? Vis dem explainer videoen Hvordan skal vi flyve grønt? Brug videoen til at sætte scenen og introducere nogle af de teknologiske og videnskabelige begreber. 

2

Del klassen op i grupper, og uddel et sæt inspirationskort Grøn flytransport – begreber til hver gruppe. Vælg mellem en version, hvor begreberne er forklaret kort eller en version, hvor begreberne står uden forklaring. 

3

Grupperne læser kortene en for en og noterer stikord på bagsiden. 

4

Med metoden Hypoteseudvikling udvikler grupperne en hypotese om, hvordan fremtidens grønne flytransport kan se ud. De kan hente inspiration i kortene og videoen. Hypotesen skrives på midten af et A3-papir: “Hvis (vi gør sådan)…, så (sker dette)…”.

5

Herefter tegner eller skitserer grupperne deres hypotese med metoden Visualisering. Det kan fx være et nyt flydesign, en energikilde eller en rute, der sparer CO2.

6

Gruppernes hypoteser hænges op på væggen i klassen, og eleverne læser hinandens idéer.

7

Diskutér med klassen:

  • Hvilke af jeres idéer minder om løsninger, der allerede arbejdes på?
  • Hvori adskiller jeres idéer sig fra dem (hvad er det nye)? 
  • Hvilke idéer er helt nye og kan inspirere industrien?

 

Didaktiske fif:

  • Indfør evt. et forsøg, hvor eleverne arbejder med simple modeller for aerodynamik, fx papirfly. Eleverne kan teste, hvordan ændringer i flyets design kan optimere energiforbruget.
  • Hver gruppe kan udarbejde en huskeseddel, hvor de beskriver en konkret ting, der kan gøre flytransport grønnere. Huskesedlerne kan samles ind eller hænges op på klassens Vidensvæg og bruges senere i forløbet.
  • Hvis tiden er begrænset, kan eleverne lave skriftlige hypoteser uden visuelle illustrationer.
Tags: Fremtidens flytransport, grøn flytransport, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport, Turisme
TID: 60-75 min.

FAG:

  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Papir i A3 og A4
  • Skriveredskaber i forskellige farver

METODER:

RESSOURCER: