AKTIVITET

Transportvaner før og nu – i et klimaperspektiv

Eleverne planlægger og gennemfører et interview med en bedsteforælder og en anden elev for at identificere forskelle og ligheder på danskernes transportvaner før og nu.

Intentionen er, at eleverne får bevidsthed om, hvordan transportvaner har ændret sig over tid samt de klimamæssige konsekvenser af de forskellige transportvaner.

1

Klassen læser webartiklen Transport og kommunikation i Danmarks Nationalleksikon for at få et indblik i transportvaner før og nu. 

2

Med metoden Brugerinterview forbereder eleverne i makkerpar et interview med en bedsteforælder eller en oldeforælder om deres transportvaner, da de var unge.

3

Makkerparrene interviewer den ældre generation og optager lyd eller video med deres mobiltelefoner. Det kan f.eks. gøres ved at ringe til dem.

4

Makkerparrene noterer deres fund fra interviewet på arbejdsarket Transportvaner før og nu under “før”.

5

Makkerparene går sammen to og to. De interviewer hinanden for at få et billede af deres egne transportvaner. Fundene noteres på arbejdsarket Transportvaner før og nu under “nu”. 

6

Med metoden Ligheder og forskelle sammenligner og finder eleverne ligheder og forskelle på transportvaner før og nu. 

7

Saml op med eleverne og invitér dem til at reflektere over, hvordan de forskellige transportvaner over tid påvirker klimaet i større eller mindre grad.

Didaktiske fif:

  • Lav evt. en aftale om at besøge det lokale plejehjem og lav interviewene blandt plejehjemsbeboerne.
  • Eleverne kan også interviewe andre elever på skolen, deres forældre, lærere, naboen, fodboldtræneren mv.
  • Husk eleverne på, at det altid er god kutyme at spørge om lov til at optage interviewet, inden det starter.
  • Udvid evt. aktiviteten med at lade eleverne undersøge danskernes transportvaner gennem tiden på Danmarks Statistik Overnatninger og rejser.
  • Vis eleverne danske erindringsfilm fra 1950’erne og frem om transportmidler og rejser rundt i det danske land på websitet Transport – fra A til B.  Kør fx med sporvogn gennem Københavns travle gader, på cykeltur langs frodige, grønne marker og ud til det glitrende blå havn.
Tags: Transportvaner
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Dansk
  • Geografi
  • Andre fag

VÆRKTØJER:

  • Mobiltelefon

METODER:

RESSOURCER: