Eleverne planlægger og gennemfører et interview med en bedsteforælder og en anden elev for at identificere forskelle og ligheder på danskernes transportvaner før og nu.
Intentionen er, at eleverne får bevidsthed om, hvordan transportvaner har ændret sig over tid samt de klimamæssige konsekvenser af de forskellige transportvaner.
Klassen læser webartiklen Transport og kommunikation i Danmarks Nationalleksikon for at få et indblik i transportvaner før og nu.
Med metoden Brugerinterview forbereder eleverne i makkerpar et interview med en bedsteforælder eller en oldeforælder om deres transportvaner, da de var unge.
Makkerparrene interviewer den ældre generation og optager lyd eller video med deres mobiltelefoner. Det kan f.eks. gøres ved at ringe til dem.
Makkerparrene noterer deres fund fra interviewet på arbejdsarket Transportvaner før og nu under “før”.
Makkerparene går sammen to og to. De interviewer hinanden for at få et billede af deres egne transportvaner. Fundene noteres på arbejdsarket Transportvaner før og nu under “nu”.
Med metoden Ligheder og forskelle sammenligner og finder eleverne ligheder og forskelle på transportvaner før og nu.
Saml op med eleverne og invitér dem til at reflektere over, hvordan de forskellige transportvaner over tid påvirker klimaet i større eller mindre grad.