AKTIVITET

På fotojagt efter turisme

Eleverne tager billeder af alt, hvad de kan få øje på i deres omgivelser og hverdag, der har med turisme og turister at gøre.

Intentionen er at åbne temaet turisme op i relation til elevernes egen verden.

1

Udstyr hver gruppe med et kamera, og del en digital væg på Padlet via Skoletube med klassen. Den digitale væg bliver klassens fælles fotocollage, hvortil grupperne uploader deres billeder.

2

Grupperne tager på fotojagt for at dokumentere alt, hvad der har med turisme og turister at gøre med metoden Et nyt perspektiv.

  • Vælg et relevant sted at tage hen.
    Fx ved vandet eller i skoven, i byen, ved en seværdighed, på et museum, i en butik, derhjemme.
  • Led efter overraskende objekter, vinkler eller detaljer.
    Fx. tag et billede af en kuffert indefra, zoom helt ind på billetten.
3

Tilbage i klassen uploader grupperne deres billeder til den fælles digitale fotocollage på Padlet. 

4

Kig billederne igennem sammen med klassen. Bliv enige om, hvilke kategorier, som billederne kan grupperes i med metoden Kategoriudvikling. Billederne placeres i de valgte kategorier. Det kan fx være: 

  • Oplevelser – Rejsegenstande – Transportformer
  • Bæredygtig turisme – Overturisme
  • Problemer – Løsninger

Didaktiske fif:

  • Bed evt. grupperne udvælge et bestemt antal billeder (fx. 5 pr gruppe), som de skal uploade. Billederne kan evt  udvælges ud fra  kriterier, som eleverne har fået oplyst fra starten.
  • Lad evt. eleverne selv finde på kategorier til deres billeder i deres grupper, inden de uploader.
  • Danskfagligt kan aktiviteten udvides ved at arbejde med billedbeskæring, billedkomposition og kameravinkler. Se evt. Filmcentralens filmleksikon om Billedbeskæring.
  • Skoletube findes en vejledning til Padlet. 
  • Fotocollagen på Padlet kan findes frem igen til senere brug, fx til at dokumentere en turisme-udfordring, vise en idé til løsning eller lignende.
Tags:
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 45-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Dansk
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Kamera, evt. elevernes mobiltelefoner
  • Padlet (via Skoletube.dk).

METODER:

RESSOURCER: