Eleverne fremkalder deres forhåndsviden om rejse- og ferieformer. De undersøger og tilføjer ny viden, som de deler med resten af klassen.
Intentionen er at styrke elevernes indsigt i, hvor klimabelastende forskellige rejse- og ferieformer er.
Med metoden Silent brainstorm noterer eleverne i stilhed alle de rejse- og ferieformer, de kender, på post-its. Fx. interrail, charterferie, krydstogt, vandreferie etc.
I grupper sammenholder eleverne deres rejse- og ferieformer. Har flere elever skrevet den samme, slår de dem sammen, så de har en af hver.
Udlevér inspirationskortene Rejse- og ferieformer med 20 rejse- og ferieformer til eleverne i deres grupper. Har gruppen fundet på nogle andre/flere end de 20, laver de supplerende inspirationskort med korte beskrivelser.
Med metoden Kvalificeret gæt gætter eleverne i deres grupper og placerer de enkelte rejse- og ferieformer på et kontinuum med metoden Sæt i rækkefølge. Anvend yderpunkterne:
Eleverne læser i deres grupper webartiklen 50 grønne tips til at rejse bæredygtigt med det formål at få flere informationer om bæredygtige rejsevalg. Med metoden Kvalificeret gæt ændrer de på deres rækkefølge, så den stemmer bedre overens med deres nye viden.
Saml op med eleverne og få udvalgte til at sætte ord på, hvad der gør, at en rejse- eller ferieform er mere eller mindre klimavenlige og bæredygtig. Tag evt. en snak om, hvad forskellen er mellem klima og bæredygtighed.