Eleverne kortlægger deres forhåndsviden om turismens fordele og ulemper, og de ser en video om de klimamæssige konsekvenser ved turisme.
Intentionen er, at eleverne får aktiveret deres forforståelse samt får øje på de udfordringer, som turisme kan medføre.
Uddel arbejdsarket Nu og efter. Eleverne skriver individuelt i “Nu-feltet”, hvad de ved om turismens klimamæssige fordele og ulemper. Fortæl eleverne, at I vender tilbage til “Efter-feltet”.
Eleverne ser Turisme og klimaudfordringer (kræver Uni-login).
I grupper drøfter eleverne fordele og ulemper ved turisme med metoden Talechip. Hver elev har en chip, fx en blyant eller centicube, som de placerer på bordet, når de vil tage ordet. Gruppen fortsætter, indtil alle har lagt deres talechip og sagt noget.
Hver elev tilføjer i “Efter-feltet”på arbejdsarket Nu og efter, hvad videoen tilføjer af ny viden om turisme, og hvordan de forholder sig til problemstillingerne.