METODE

Forecasting

Eleverne anvender eksisterende data som afsæt for at fremskrive udviklingen og afdække mulige fremtidsscenarier.

Metoden understøtter eleverne i at få øje på og vurdere mulige fremtidige udviklinger.

1

Eleverne afgrænser, hvilket emne eller hvilken trend, de vil lave forecasting på.

2

De gennemgår relevante rapporter, statistikker mv. og identificerer brugbar data.

3

Eleverne analyserer deres data ved at identificere mønstre og udviklingstendenser.

4

Ud fra de identificerede mønstre og tendenser formulerer eleverne mulige fremtidsscenarier. 

5

De begrunder deres fremtidsscenarier og reflekterer over, hvad der kan skabe usikkerhed eller forhindre, at deres scenarier bliver til virkelighed.

Didaktiske fif:

  • Metoderne Ligheder og Forskelle og Venn-diagram kan understøtte elevernes analyse af deres data.
  • Eleverne kan plotte identificeret data ind i et sildeben eller udarbejde et søjlediagram, der støtter dem i at fremskrive tendensen. 
  • De kan tænke i både positive (optimistiske), negative (pessimistiske) og neutrale (mest sandsynlige) scenarier for at identificere forskellige mulige udfald.
Tags: Fremskrive, forestille sig
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Evt. sildeben