METODE

Fremtidsdrømme

Eleverne visualiserer deres drømme og forestillinger om fremtiden ved at tegne eller skrive dem ned.

Metoden hjælper eleverne med at tænke visionært og identificere deres egne ønsker og håb for fremtiden.

1

Forklar eleverne, at de skal forestille sig fremtiden og skabe drømmebilleder, hvor de tænker frit og uden begrænsninger. 

2

Udpeg eller lad eleverne vælge, hvad de vil fokusere på. Det kan fx være personlige mål, karriere, klima, teknologi eller samfundsudvikling.

3

Fastslå eller lad eleverne beslutte, hvornår fremtidsdrømmene skal udspille sig. Det kan fx være om 5, 10 eller 50 år.

4

Eleverne reflekterer individuelt over deres fremtidsdrømme. De skriver deres drømme ned eller tegner dem. Hvis de vælger at skrive, kan de anvende arbejdsarket Ønskematrix, hvor de noterer, hvad de gerne vil bevare eller styrke, og hvad de gerne vil afvikle eller undgå i fremtiden.

Didaktiske fif:

  • Sæt evt. noget stille musik på, mens eleverne ‘drømmer’.
  • Eleverne kan fokusere på specifikke temaer, fx “Fremtidens bæredygtige samfund” eller “Min rolle i fremtiden.” Det er vigtigt, at fokus ikke er for snævert og ikke for bredt. 
  • Brug evt. metoden Silent brainstorm til at lade eleverne reflektere over deres drømme uden forstyrrelser.
  • Lad evt. eleverne kombinere deres fremtidsdrømme til en fælles vision i deres gruppe.
  • Hver elev eller gruppe kan vælge én drøm, som de ønsker at arbejde videre med.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Skab en rejseprofil.
Tags: Forestille sig, drømme, visualisere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir 
  • Skriveredskaber, evt. i farver
  • Evt. tablets