METODE

Fremtidsperspektivering

Eleverne forestiller sig forskellige fremtidsscenarier for deres projekt og vurderer, hvordan det kan påvirke fremtidens samfund i både positive og negative retninger.

Metoden understøtter, at eleverne tænker både konstruktivt og kritisk i fht. deres projekts potentielle indvirkning og fremtidige muligheder.

1

Forklar eleverne formålet med at overveje, hvordan deres projekt kan påvirke fremtiden positivt og negativt.

2

Eleverne forestiller sig mulige konsekvenser af deres projekt og organiserer disse i mindst to kategorier: ”Best case” (positive og optimistiske scenarier) og ”Worst case” (negative og pessimistiske scenarier).

3

Med afsæt i de mulige konsekvenser beskriver eleverne, hvordan deres projekt kan påvirke samfundet, klimaet eller andre relevante områder. Opfordr dem til at inkludere konkrete eksempler og udfolde konsekvenserne.

4

Eleverne vurderer, hvor sandsynligt det er, at hvert scenarie kan finde sted, og overvejer, hvad der skal til for at fremme det ønskede udfald og minimere det uønskede.

Didaktiske fif:

  • Udover bedste og værste tilfælde kan eleverne også skabe et realistisk eller mest sandsynligt scenarie for en mere nuanceret perspektivering.
  • Eleverne kan evt. lave et diagram eller en tidslinje, hvor de visualiserer konsekvenser over tid, og hvordan små ændringer i nutiden kan føre til store fremtidige effekter.
  • Eleverne kan de sammenligne deres scenarier med andre elevers for, at de får indblik i flere mulige perspektiver.
  • Lad evt. andre grupper komme med feedback på fremtidsscenarierne for at tilføre flere synspunkter og idéer.
  • Eleverne kan sætte ord på, hvilke indsigter de har opnået om deres projekts mulige indvirkning. De kan også identificere, hvilke handlinger de kan tage for at støtte det mest positive fremtidsscenarie.
Tags: Perspektivere, forestille sig
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir 
  • Skriveredskaber