METODE

Talking stick

Eleverne bruger en pind eller en anden genstand til at styre, at kun den person, der har den i hånden taler.

Metoden understøtter, at eleverne lytter til hinanden, og venter med at tage ordet, indtil den, der taler, har talt færdig.

1

Eleverne placerer sig i en cirkel, hvor alle kan se hinanden i øjnene.

2

Stil et spørgsmål eller rammesæt, hvad eleverne skal sige noget om. Fortæl, at de kan signalere med deres kropssprog, når de er klar til at modtage pinden fra en af de andre.

3

De modtager på skift pinden og taler, mens de andre lytter uden at afbryde.

4

Når de har talt færdig, giver de pinden videre til en af de andre elever, der med sit kropssprog signalerer ønske om at modtage den.

5

Fortsæt til alle har talt, eller til tiden er gået.

Didaktiske fif:

  • Metoden kan fx bruges til, at eleverne på tur fortæller, hvad de har på hjerte eller til, at eleverne evaluerer en proces. 
  • Fortæl at det er ok ikke at sige noget, hvis det ikke er vigtigt, at alle siger noget.
  • Hvis alle elever skal sige noget én gang, kan de træde et skridt tilbage, og dermed ud af cirklen, når de har sagt noget.
Tags: Tale, reflektere, lytte
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Pind eller anden genstand